خانه مهاجرت راهنمای کامل کار دانشجویی در کانادا سال 2023

جستجو

راهنمای کامل کار دانشجویی در کانادا سال 2023

دانشجویان ایرانی چه نکاتی را باید برای اجازه کاردانشجویی در کانادا بدانند؟

بهترین و کوتاه‌ترین راه ها را این جا بخوانید.

زمان تقریبی مطالعه: هفت دقیقه

مهاجرت تحصیلی در صد سال گذشته ایران همیشه مسیری برای رشد و پیشرفت جوانان بوده و آن دسته از دانشجویان که به کشورهای اروپایی یا آمریکایی مهاجرت می کردند، همیشه این دغدغه را دارند که چگونه از پس مخارج خود در کشورهای مقصد بر بیایند. در چند دهه گذشته مهاجرت تحصیلی دلیلی برای اقامت دایم در کشورهای دیگر شده است. کشورهایی که همزمان با تحصیل اجازه کار دانشجویی به دانشجویان می دهند مقصد مناسبی برای این شکل از مهاجرت می شوند.

دانشگاه‌های خصوصی و دولتی کانادا ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار کانادا از کسانی که از خارج برای تحصیل می‌آیند درآمد دارند. کانادا مقصد محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی است، چرا که دریافت مجوز کار برای دانشجویان آسان‌تر است.

تا چند سال گذشته و بالانرفتن مهارگسیخته قیمت ارز والدین می توانستند بخشی از هزینه های دانشجویی فرزندانشان را به عهده بگیرند اما در این سال ها راهی جز کار کردن دانشجویان در کشورهای مقصد باقی نمانده است. با توجه به این که همه کشورها اجازه کار دانشجویی را به دانشجویان نمی دهند آن دسته از کشورهایی که این مزیت را دارند با استقبال بیشتری از سوی دانشجویان ایرانی مواجه می شوند..

مهاجرت دانشجویی به کانادا یکی از پیشنهادات همیشگی رو به روی دانشجویان است.

این روزها با فاصله بسیار زیادی که ارزش ریال در برابر ارزهای مرجع جهان پیدا کرده خانواده‌ها و دانشجویان سوال‌های زیادی درباره شرایط کار دانشجویی در کانادا و زندگی در این دوران شیرین را دارند.

سوال‌هایی مثل:

  • چند ساعت در هفته یک دانشجو اجازه کار دارد؟
  • همسر دانشجو که با ویزای پیوست سفر می کند آیا اجازه کار دایم را دارد؟
  • مجوز کار دانشجویی در هنگام تحصیل چگونه باید گرفته شود؟
  • دانشجویانی که مهارت فنی و حرفه ای دارند چه شرایطی برای کار دارند؟
  • هزینه کار دانشجویی چند دلار در ساعت است؟
  • چه مشاغلی برای کار دانشجویی مناسب است؟
  • اجازه کار دانشجویی تمام وقت و پاره وقت چیست و چه شرایطی دارد؟.

در این مقاله سعی می کنیم تا شرایط اجازه کار دانشجویی هنگام تحصیل را بررسی کنیم با وبسایت دقیق ترین همراه باشید:

یکی از مهمترین دلایل مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا انتخاب اجازه کار دانشجویی هنگام تحصیل است. شما می توانید در کشور کانادا پس از مهاجرت تحصیلی در حین تحصیل کار دانشجویی بگیرید، همسر یا شریک قانونی شما هم می تواند به صورت مستقل برای خود شغل داشته باشد و در حین تحصیل شما با کار موقت و پس از فارغ التحصیلی به عنوان دانشجوی بین المللی، مجوز کار دریافت کند. حالا همه شرایط مهیا است برای این که دست همسر خود را بگیرید و دوره ی جدیدی در زندگی خود را شروع کنید. اگر هم همسر ندارید اصلا غصه نخورید! دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

چه دانشجویانی اجازه کار دانشجویی خارج از دانشگاه را دارند؟

برای کار دانشجویی در کانادا شما و کارفرمایتان باید قبل از شروع کار مطمئن شوید که می‌توانید بدون مجوز کار در خارج از دانشگاه کار کنید.

اگر خارج از دانشگاه شروع به کار کنید اما شرایط لازم را نداشته باشید، ممکن است مجبور شوید کانادا را ترک کنید.البته جای نگرانی نیست و لازم نیست استرس بگیرید فقط کافیست که نسبت به قوانین آگاه باشید.

دانشجویان زمانی می توانند در کانادا شروع به کار کنند که دوره تحصیلی خود را شروع کرده باشند. یعنی به زبان خیلی ساده قبل از شروع دوره تحصیل نمی توانید کار کنید.

پس یادتان باشد که به عنوان یک دانشجوی ایرانی حتما شرایط کاری شما در مجوز تحصیلی تان بیاید تا بتوانید به راحتی خودتان را به کارفرما معرفی کنید.حالا بیایید با هم درباره استاندارد ساعت کاری که از سوی دولت کانادا برای کار دانشجویی در نظر گرفته شده بیشتر بدانیم:

ساعات اجازه کار دانشجویی خارج از دانشگاه چند ساعت است؟

شما ممکن است واجد شرایط کار بیش از ۲۰ ساعت در هفته خارج از محوطه دانشگاه تحت یک سیاست عمومی موقت بنا به سیاست گذاری های هر استان در کانادا باشید.

بنابراین نگران نباشید کارفرمای شما به واسطه سیاست های سفت و سخت کاری حتما شرایط شما را بررسی می کند و دست از پا خطا نمی کند و نمی گذارد شما هم عمل غیر قانونی انجام بدهید، چرا که برای هر دو طرف جریمه در نظر گرفته شده است. اما یادتان باشد که آگاه بودن از شرایط کار برای هر دانشجویی می تواند امکانات بیشتر و وسیع تری به همراه داشته باشد؛ یعنی شرایط همه شغل‌ها با هم یکسان نیستند و می‌توانید بنا به کارفرما و نوع شغل از شرایط کار دانشجویی در هنگام تحصیل خبردار شوید.

همچنین بخوانید: چگونه برای کار در کانادا شغل مناسب با تخصص خود را پیدا کنیم؟

کار دانشجویی در کانادا

برای اجازه کار دانشجویی هنگام تحصیل چه شرایطی باید داشته باشیم؟ (تنبلی موقوف!)

بیایید خیلی ساده و طبقه بندی شده به اجازه کار دانشجویی نگاه بکنیم ، هیچ مساله قانونی و حقوقی دانشجویی درباره اجازه کار دانشجویی در کانادا وجود ندارد که با یک سرچ ساده نتوانید از آن مطلع بشوید. پس یک سرچ دقیق و هدفمند شما را به هدفتان می رساند.

اگر همه این شرایط را که در پایین می گوییم داشته باشید، می توانید بدون مجوز کار در خارج از دانشگاه کار کنید:

  • شما یک دانشجوی تمام وقت در موسسه آموزشی (DLI) بوده و ثبت نام کرده باشید اما این سوال می تواند برای شما پیش بیاید که (DLI) چیست؟
  • موسسه های آموزشی منتخب که در زبان انگلیسی به اختصار به آن (DLI) گفته می‌شود، شامل دانشگاه‌ها یا کالج‌هایی هستند که توسط دولت کانادا ارزیابی شده‌ و صلاحیت میزبانی از دانشجویان بین‌المللی را دارا می باشند. این موسسه ها تنها موسسه های معتبری هستند که دولت کانادا برای آن ها ویزای تحصیلی صادر می‎کند.
  • دانشجویان فنی و حرفه ای ایرانی برای مجوز کار باید چه ضرایطی داشته باشند؟ (قابل توجه آچار به دستان)
  • اگر در رشته های فنی قصد مهارت آموزی دارید و به اصطلاح آچار به دست هستید! برای گرفتن مجوز کار حتما باید برنامه آموزشی آکادمیک ( با گرفتن مدرک فنی حرفه ای) را بگذرانید و البته قوانین ایالتی متفاوتی هم وجود دارد که می توانید در قوانین اداره کار آن ها را بررسی کنید. مثلا در ایالت (کبک) با گذراندن دوره فنی حرفه ای به مدت زمان حداقل شش ماه شما را دارای مجوز کار می کند. امایادتان باشد که از همه چیز مهم تر داشتن یک شماره بیمه تامین اجتماعی است برای آغاز کار است که برای شما توضیح می دهیم:
  • برای کار دانشجویی در کانادا یک شماره بیمه اجتماعی دریافت کنید
  • SIN یک عدد ۹ رقمی است که دولت کانادا به شما می دهد. حتما برای کار در کانادا به این شماره نیاز دارید و آن قدر جریمه های سنگینی برای کارفرما و دانشجو در نظر گرفته شده که اصلا فکر این اقدام غیرقانونی به سرتان نمی زند!

برای درخواست SIN برای کار در خارج از دانشگاه، باید ۱ مورد از این شرایط را در مجوز تحصیلی خود برای کار داشنجویی هنگام تحصیل چاپ کنید:

طبق قوانین مهاجرتی اجازه کار دانشجویی ۲۰ ساعت تعریف شده است. البته در تعطیلات رسمی و تعطیلات بین دو ترم ساعت کاری شما می تواند تا ۴۰ ساعت افزایش پیدا بکند . دلیل هم کاملا مشخص است.شما برای درس خواندن رفته اید و در صورتی که همه زمان خود را به کار کردن بگذرانید پس کی درس بخوانید و سرتان در کتاب و دفتر باشد؟! در واقع دایما سعی می شود تا قوانین نسبت به آسان تر شدن زندگی دانشجویان منجر بشود.

کدام شغل ها و چه درآمدی برای کار دانشجویی در کانادا مناسب است؟

بیایید با هم مروری بکنیم بر مشاغلی که در حین تحصیل در دانشگاه می‌توانید در جامعه انجام بدهید و به عنوان یک شغل پاره وقت و تمام وقت به آن نگاه کرده و برای آینده خود در مسیر مهاجرت به آن فکر بکنید و چشم انداز داشته باشید. باید مشاغل دانشجویی را به دو دسته کارهایی دانشجویی در دانشگاه و کارهای دانشجویی خارج از دانشگاه تقسیم بکنیم:

کارهای دانشجویی که در دانشگاه می‌توانید انجام دهید:

  • کار در کتابخانه مانند کتابداری، متصدی، بایگانی و ….
  • کار اداری دانشگاه مانند کار در دبیرخانه، مالی و …
  • مشغول شدن در کافه رستوران موجود در دانشگاه
  • کتاب فروشی های وابسته به دانشگاه
  • پشتیبانی فنی مکان های مختلف دانشگاه مانند تاسیسات، فناوری و ….
  • معلم نیمه وقت و استادیاری آموزشی

کارهای دانشجویی که خارج از دانشگاه می‌توانید انجام دهید:

  • تصدی بار رستوران های مختلف
  • مغازه های خرده فروشی
  • حسابداری و صندوق داری رستوران ها و مفروشگاه ها و …
  • تدریس خصوصی
  • خوداشتغالی
  • نگهداری از بچه ها
  • راننده
  • مترجمی زبان های خارجی

حقوق کار دانشجویی در کانادا چقدر است؟

بررسی میزان دستمزد ساعتی کار دانشجویی را که البته در هر شغل و به میزان سختی و تخصصی بودن متفاوت است می تواند شما را به یک میانگین و نسبت از هزینه زندگی و در آمد برساند:

مسوولیت حداقل دستمزد برای دانشجویان بین المللی برعهده هر استان است. زیرا قانون فدرال این اختیار را به آنها داده است.

باتوجه به استان و طبقه‌های کاری حداقل دستمزدهای متفاوتی برای دانشجویان وجود دارد:

به عنوان مثال، طبق قانون استاندارد استخدام (ESA)، حداقل دستمزد برای دانشجویان در انتاریو ۱۳.۴۰ دلار کانادا است. همچنین، قانون سه ساعته بیان می‌کند که کارفرمایان باید حداقل سه ساعت در هنگام فراخواندن کارگران به محل کار، حقوق بپردازند، حتی اگر سه ساعت کامل کار نکنند. این قانون هم برای کارگران حداقل دستمزد عمومی و هم برای کارگران حداقل دستمزد دانشجویی اعمال می شود.

دانشجویان برای مشاغل پاره‌وقت بصورت ساعتی دستمزد می‌گیرند و تقریبا حدود ۱۰ دلار کانادا در ساعت است.

به طور متوسط، یک دانشجوی بین المللی که به صورت پاره‌وقت کار می کند ممکن است بین ۸۰۰ دلار کانادا تا ۱۵۰۰ دلار کانادا در ماه درآمد داشته باشد، در حالی که درآمد دانشجویی که به طور تمام وقت کار می‌کند ممکن است بین ۱۶۰۰ دلار کانادا تا ۳۰۰۰ دلار کانادا در ماه باشد.بستگی به شما دارد که تا چه اندازه خوش اقبال باشید و حسابی در شغل خود بخواهید موفق بشوید.

اگر دانشجوی پاره وقت در (DLI) هستید چگونه می توانید خارج از دانشگاه کار کنید:

شما تمام شرایط یک دانشجوی تمام وقت را دارید اما با یکسری تفاوت ها که به آن می پردازیم:

در زمان مرخصی خبری از کار نیست!

اگر در مرخصی مجاز از تحصیل خود هستید، یا دانشگاه را تغییر می دهید و درس نمی خوانید، نمی‌توانید خارج از دانشگاه کار کنید. شما فقط زمانی می‌توانید به سر کار خود بازگردید که به تحصیل مشغول باشید. یادتان نرود که در خیلی از مواقع کارفرما از شما نامه یا ایمیل دانشگاه درباره اشتغال به تحصیل را می خواهد.

اجازه کار دانشجویی تمام وقت در کانادا چگونه است؟

خیلی راحت و صریح دو راه برای اجازه کار دانشجویی تمام وقت وجود دارد:

  1. قبل از تمام شدن اجازه کار دانشجویی، مجوز تحصیلی را برای مجوز کار درخواست دهید.
  2. پذیرش تحصیلی جدید بگیرید و دوباره اجازه کار دانشجویی را تمدید کنید.

اگر درخواست مجوز کار یا تحصیل شما رد شود، باید کار را متوقف و کانادا را ترک کنید. ولی اصلا نگران نباشید هدف این نیست که کسی شما را اذیت بکند و با قوانین دست و پاگیر سنگ جلوی پای شما بیندازد. مخصوصا که دانشجو باشید. دولت کانادا همیشه سعی می‌کند تا سیاست های حمایتی زیادی نسبت به دانشجویان و مخصوصا دانشجویان ایرانی داشته باشد.

دانشجویان هنگام تحصیل چگونه اجازه کار دانشجویی خارج از دانشگاه دریافت می کنند؟

اگر واجد شرایط کار خارج از دانشگاه هستید، می‌توانید درخواست کنید که این شرایط اضافه شود. هیچ هزینه ای هم برای اضافه کردن این شرایط به مجوز شما وجود ندارد و لازم نیست دست در جیب مبارکتان بکنید.

قبل از اینکه بتوانید برای SIN از Service Canada درخواست دهید، باید درخواست اصلاحی در مجوز تحصیل خود کنید.

اگر در حال شروع یک برنامه تحصیلی جدید هستید، اگر همه این شرایط را داشته باشید می توانید تمام وقت کار کنید:

  1.  دانشجویانی که در دوره گذشته تحصیلی خود در کانادا مجوز کار هنگام تحصیل داشته اند.
  2.  داشتن یک مجوز تحصیلی معتبر که قبل از انقضای مجوز تحصیل خود برای تمدید آن درخواست داده اید.
  3.  ارایه تأییدیه کتبی (گواهی اشتغال به تحصیل) از دانشگاه خود که کارفرما را از شرایط تحصیلی شما آگاه کند.
  4.  نامه پذیرش برنامه تحصیلی تمام وقت جدید خود را از (DLI) دریافت کنید.

پس از انجام این مراحل شما شغل جدید خود را ظرف ۱۵۰ روز تقویمی پس از دریافت تأییدیه تکمیل کار دانشجویی هنگام تحصیل شروع خواهید کرد.

همسرم که از طریق ویزای همراه آمده است می تواند در حین تحصیل من کار کند؟

بله. همسر شما هیچ محدودیتی در داشتن شغل تمام وقت ندارد و از همان لحظه ورود می‌تواند به کار مشغول بشود پس به او بگویید که تنبلی نکند و برای خود یک شغل خوب دست و پا بکند!

هچنین بخوانید:

چرا کانادا برای مهاجرت ایرانیان بهترین انتخاب است؟

شرایط اجازه دورکاری دانشجویی هنگام تحصیل با بیرون از کشور کانادا

مجوز اجازه کار دانشجویی در خارج از کانادا هم احتیاج است؟

تا زمانی که شرایط مجوز کار هنگام تحصیل خود را داشته باشید، می‌توانید از راه دور برای یک کارفرما در خارج از کانادا کار کنید. این نوع کار جزو حیطه کاری شما در خارج از دانشگاه و با محدودیت ۲۰ ساعت در هفته محسوب نمی‌شود پس اگر شغلی فراتر از مرزهای کانادا پیدا کردید به شما تبریک می گوییم چون با برنامه ریزی سنجیده و درست و در این روزگاری که همه کارها به سمت ریموت شدن می رود می توانید درآمدی بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید داشته باشید.

مسیر خود را برای اقامت دائم پیدا کنید!

پس از پایان تحصیل بی شک تلاش می کنید تا اقامت دایم خود را از کشور کانادا دریافت کنید حالا شما فردی با تخصص هستید که می توانید امکانات خود را برای زندگی بهتر بررسی کنید.

اکثر دانشجویان به دلیل تجربه اندوزی و بهبود شرایط مالی در حین تحصیل کار می کنند و تجربه کار در کانادا را به دست می آورند.

برای اقامت دایم چند گزینه وجود دارد و دولت کانادا ترجیح می دهد تا دانشجویان فارغ التحصیل شده را به بهترین شکل در بازار کار قرار دهد و شرایط اقامت دایم را پس از اتمام تحصیل فراهم کند.

پردرآمدترین مشاغل پاره وقت در کانادا برای دانشجویان بین المللی در اقتصاد کانادا، در صنعت خدمات و به دنبال آن فروش و بازاریابی است. اگر دانشجویانی که به دنبال دریافت حقوق کمی در حین تحصیل در کانادا هستند، باید به دنبال مشاغل پاره وقت در این زمینه‌ها باشند.

طبق یک جامعه آماری و میدانی دانشجویان با کار پاره وقت خرج و مخارج خود را در کانادا می گذرانند و نسبت به تجربه های مشابه دانشجویان در کشورهای دیگر از شرایط رفاهی بیشتری برخوردار هستند و دوران تحصیل خود را با رفاه و آسایش نسبی سپری می کنند.کاریابی و وصل شدن به شبکه های داخل و خارج دانشگاه موضوع بسیار مهمی است که در مقاله بعدی به صورت دقیق به آن می پردازیم.

1. منبع: Canada.ca

یک نظر بگذارید

فهرست مطالب

فهرست
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00