خانه مهاجرت بهترین شهر کانادا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۳ برای زندگی، تحصیل و کار

جستجو

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۳ برای زندگی، تحصیل و کار

دربارهبهترین شهر‌های کانادا برای ایرانیان دقیق‌‎تر بدانیم:

 

هر کجا هستم باشم آسمان مالِ من است!

اولین تصمیمی که برای مهاجرت به یک کشور می‌گیریم انتخاب شهری است که می‌خواهیم در آن زندگی کنیم، یکی از دلایل ما برای انتخاب یک شهر در کشور مقصد می‌تواند شنیدن تجربه‌های هموطنان یا باقی مهاجران باشد. برخی از ما به زندگی در میان هموطنان عادت داریم و برخی نه. این یک انتخاب شخصی است که بخواهیم چه الگویی برای زندگی خود داشته باشیم. یکی دیگر از دلایلی که شهر مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم به متاهل یا مجرد بودن ما بستگی دارد، امکان تحصیل فرزندان و استاندارد‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان و همچنین بررسی موقعیت‌های شغلی از عواملی است که در انتخاب شما می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

همان طور که می‌دانید در معرفی استان‎‌ها و ایالت‎‌های کانادا عواملی همچون مساحت و جممعیت بسیار مهم است. معیار‌هایی که هر فرد برای انتخاب شهر مورد نظر خود برای زندگی درکانادا برمی‎گزیند تا بهترین شهر کانادا را به نظر خودش انتخاب کند، توزیع امکانات بر اساس بزرگی و کوچکی شهر است. اغلب مهاجران ایرانی دنبال راهی برای اسکان در شهر‌های بزرگ هستند. بهترین منبع برای آگاهی از اطلاعات هر ایالت وبسایت رسمی آن ایالت است. شهر‌های کانادا به سه دسته: بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می‌شوند:

شهر‌های بزرگ کانادا:

  • تورنتو در انتاریو
  • ونکوور در بریتیش کلمبیا
  • مونترال در کبک

شهر‌های متوسط کانادا:

  • اوتاوا
  • اوشاوا
  • همیلتون
  • سنت کاترین در انتاریو
  • کلگری و ادمونتون در آلبرتا
  • ساسکاتون
  • ورجینا در ساسکاچوان
  • ویکتوریا در بریتیش کلمبیا
  • هالیفاکس در نوار اسکوچیا
  • کبک در کبک
  • وینی پگ در‌مانیتوبا

معمولاً جمعیت بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر جمعیت دارند و بهترین مقصد برای دارندگان ویزای کار محسوب می‌شوند. بیشتر این مکان‎‌ها موقعیت صنعتی و تجاری خوبی دارند و گزینه‎ای مناسب برای پیدا کردن کار هستند.

شهر‌های کوچک کانادا برای ایرانیان:

  • سیدنی در نوااسکوشیا
  • ترویس ریورز در کبک
  • شارلوت تاون در جزیره پرنس ادوارد
  • کرنربروک در نیوفانلند و لابرادوار
  • برندن در‌مانیتوبا
  • موس جو در ساسکاچوان
  • رد دیر در آلبرتا
  • کلونا در بریتیش کلمبیا

بدون شک شهرهای کوچک‌‎تر از امکانات و شرایط نمونه‎‌های بزرگ یا حتی متوسط برخوردار نیستند و دربسیاری از مواقع به مقصد بازنشستگان تبدیل می‌‎شوند.

انتخاب بهترین شهر در کانادا برای زندگی ایرانیان

به عنوان یک مهاجر، مهم‌ترین چیز‌هایی که باید در هنگام مهاجرت به کانادا در نظر داشته باشید عبارتند از شغل و آب و هوا.

استانی را انتخاب کنید که شانس بیشتری برای استخدام شما داشته باشد. می‌توانید در هر جایی شغل پیدا کنید، اما همه ما می‌دانیم که در شهر‌ها و استان‌های پرجمعیت، شانس بیشتری برای سریع‌تر یافتن شغل وجود داشته و کیفیت بالاتری برای موقعیت شغلی امکان پذیر است.

آب و هوای کانادا همیشه مناسب نیست، به ویژه برای مهاجرانی که از کشور‌هایی که با آب و هوای گرم و معتدل می‌‎آیند. بهتر است آغاز ورود شما در ماه‌های تابستان به کانادا باشد تا کم کم به دما عادت کنید برای این که دمای هوا تا پایان سال شروع به کاهش می‌کند.

بنابراین اساساً استانی را با فرصت‌های کاری بهتر و آب و هوای معتدل در نظر بگیرید.

ما در وبسایت دقیق‌ترین از یک دندانپزشک ایرانی (دکتر آریا مقدم) سؤال پرسیدیم:

چرا ونکوور را انتخاب کردید؟

دکتر آریا مقدم: کوه‌های اینجا را دوست دارم من را به یاد کوه‌های شهرم تهران می‎‌اندازد. جمعیت ایرانی زیاد است و علاوه بر بیماران از دیگر کشور‎‌ها و ملیت‎های مختلف بخش زیادی از بیماران من هموطنان ایرانی هستند. همچنین در شروع کار باقی همکارانم که در کلینیک‎‌های مختلف کار می‌کردند این امکان را برای من به وجود آوردند که بتوانم در کنار آن‎‌ها کار کنم. یک نکته مهم در کشور کانادا این است که داشتن مطب خیلی رایج نیست و کلینیک‎‌های چند منظوره نیاز‌های بیماران را برآورده می‌‎کند.

طبق آخرین آمار و ارقامی که از ایرانیان حاضر در کشور کانادا و در استان‌های مختلف به دست آمده، حدوداً ۳۰۰ هزار ایرانی در این کشور حضور دارند.

بهترین شهر‌های کانادا برای مهاجران ایرانی چه شهر‌هایی است؟

کانادا به طور کلی از مهاجران جدید استقبال می‌کند و از استعداد‌ها، مهارت‌ها و تحصیلاتی که مهاجران با خود به این کشور می‌آورند قدردان است. با این حال در حال حاضر در برخی از مناطق کانادا شاهد بیگانه هراسی خواهید بود، اما کبک مقابله با نژادپرستی را بخشی از سیاست رسمی استانی خود قرار داده است.

ما شهر‌های بزرگ و متوسط را برای شما تقسیم‌بندی کردیم و تصمیم داریم که اطلاعات جامعی از این شهر‌ها در اختیار شما قرار دهین و بهترین شهر‌های کانادا برای زندگی ایرانیان را به شما معرفی کنیم، اما فراموش نکنید که بهترین شهر برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. شهری به نظر شما فوق‌العاده بیاید و برای

شخص دیگری شهری کسل و ناامیدکننده باشد. زاویه دید افراد در انتخاب شهر مورد نظرشان برای زندگی بسیار مهم است.

ونکوور شهر مخصوص ایرانیان در کانادا ( ونکوور شهر همیشه سبز):

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که خود دانشجو بوده و قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید شهر ونکوور بهترین گزینه انتخابی برای شما است. ونکوور در جنوب غربی استان بریتیش کلمبیا در نزدیکی اقیانوس بزرگ آرام و کوهستان رانگ واقع شده است.

آب و هوای این شهر بنا بر موقعیت جغرافیایی خاص خود بسیار معتدل و مطلوب است. ونکوور بنا بر پوشش گیاهی گسترده خود با نام شهر همیشه سبز معروف است. این شهر نسبت به مساحت خود جمعیت کمی را دارا بوده و به همین دلیل یکی از شهر‌های آرام و کاملاً بی‌حاشیه کانادا به شمار می‌رود. بی‌شک ونکوور یکی از بهترین شهر‌های کانادا برای ایرانیان هم از نظر ادامه تحصیل و هم زندگی دائمی است. جمعیت این شهر حدود ششصد هزار نفر بوده و مساحت آن نیز به وسعت ۲. ۸۸۷. ۳۶ کیلومتر مربع است.

ونکوور از نظر قومیتی یکی از متنوع‌ترین شهر‌های کانادا است که در آن از نژاد‌های مختلفی چون نژاد انگلیسی، اسکاتلندی، ایرلندی و آلمانی وجود دارد. معتبرترین دانشگاه‌های دنیا مانند دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه‌های فرلی دیکنسون و سایمون فریزر در این شهر قرار گرفته‌اند.

هزینه‌های زندگی در شهر ونکوور خیلی زیاد است؟

ونکوور یکی از گران‌ترین شهر‌های کانادا است اما با این حال هزینه‌های زندگی در این شهر نسبت به شهر‌های هم‌رده خود در دیگر کشور‌ها بسیار کمتر است. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که میزان درآمد در شهر ونکوور کانادا نیز به نسبت هزینه‌های زندگی بسیار بالا بوده و به همین دلیل مردم این شهر قدرت خرید بالایی دارند.

میانگین هزینه اجاره یک آپارتمان در شهر ونکوور ماهانه حدود ۲۰۰۰ دلار است. در حالی که میانگین درآمد‌ها و حقوق‌ها در این شهر ماهانه حدود ۱۵۰۰۰ هزار دلار است.

نورث ونکوور یک شهر کوچک مجزا در شمال ونکوور است که ایرانیان به زندگی کردن در این شهر علاقه دارند. شهری بنا شده در کنار کوه است. دو محله خاص در آنجا وجود دارد: Ambleside و Norgate. ظاهراً بیش از ۱۶ درصد جمعیت این مناطق ایرانی هستند. همچنین از گران‌ترین مناطق املاک و مستغلات در ونکوور است.

اما نیازی نیست تصور کنید که تنها زمانی خوشحال خواهید شد که همه همسایه‎‌های شما ایرانی باشند. شما می‌توانید با مردمان دیگری از ملیت ‎‌های مختلف در آرامش و احترام زندگی کنید. اگر تصمیم به آمدن ونکوور دارید، سعی کنید تا حد امکان نزدیک به محل کار خود زندگی کنید. ترافیک ونکوور بسیار زیاد است و رفت و آمد از ساحل شمالی (نورث ونکوور) در صورتی که مجبور به عبور از پل شوید بسیار زمان شما را خواهد گرفت.

در مورد بازار کار در شهر ونکوور بهتر است بگوییم که اقتصاد پویایی در این شهر برقرار است و امنیتی که در محله‌های این شهر برقرار است، باعث شده تا مهاجرین به این شهر برای ادامه زندگی خود رو بیاورند.

سیستم آموزش عالی در مدارس این شهر برگزار می‌گردد. میزان آسایش و رفاه افراد در ونکوور باعث شده است تا این شهر به عنوان بهترین شهر کانادا برای ایرانیان شناخته شود. اگر شما از دسته افرادی هستید که عاشق طبیعت هستید، انتخاب شهر ونکوور گزینه مناسبی برای شما به منظور مهاجرت به کانادا است. در کمترین زمان ممکن در شهر ونکوور می‌توانید دسترسی به طبیعت داشته باشید. اگر عادت کردن به آب و هوای سرد برای شما سخت و طاقت‌فرسا است، ونکوور منطقه‌ای معتدل است که در کشور کانادا می‌تواند امکانات رفاهی خوبی را برای شما فراهم سازد و به دلیل طبیعت بکری که در این شهر وجود دارد، با نام شهر «همیشه سبز» نیز معروف است.

این شهر زیبای بندری در ایالت بریتیش کلمبیا واقع شده است و بزرگ‌ترین شهر این ایالت است. حدوداً ۴۴ درصد از این جمعیت را مهاجران آسیای شرقی تشکیل داده‌اند. تعداد ایرانیان در این شهر زیبا نسبت به سایر شهر‌های بزرگ کانادا کمتر است.

ونکوور از لحاظ اقتصاد شهر بسیار مهمی برای کاناداست. بندر ونکوور بزرگ‌ترین بندر کانادا و سومین بندر بزرگ در آمریکای شمالی از نظر حمل و نقل دریایی است. در این شهر به علت موقعیت جغرافیایی، شرکت‌های فراوانی در راستای تولید محصولات مرتبط با چوب وجود دارند. علاوه بر این، وجود شرکت‌های بزرگی چون Amazon، Microsoft، Fortinet، Salesforce فرصت‌های شغلی فراوانی را در این شهر ایجاد کرده‌اند. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف دیگری همچون جنگل‌داری، ماهیگیری و شیلات، ساخت و ساز ساختمانی، امور مالی، معادن، ارتباطات و امور مخابرات و فناوری به دنبال کار باشید.

جالب است بدانید دانشگاه‌های ونکوور جزو معتبرترین و مجهزترین دانشگاه‌های کانادا و جهان محسوب می‌شوند. اگر هدف شما از مهاجرت تحصیل است، به دلایل زیر ونکوور می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد:

  1. براساس آمار رنکینگ جهانی QS، ونکوور شانزدهمین شهر برتر دنیا از نظر تحصیل و زندگی دانشجویی است.
  2. دانشگاه‌های مطرحی چون: بریتیش کلمبیا با رتبه‌ی ۴۴ در بین دانشگاه‌های برتر دنیا، دانشگاه ونکوور آیلند، فرلی دیکسون و سایمون فریزر در ونکوور قرار دارند.
  3. دارای حمل و نقل عمومی اقتصادی و در دسترس در همه نقاط شهر است.

ونکوور به علت طبیعت بکر و فرهنگ فوق‌العاده‌اش از محبوبیت خیلی زیادی بین مهاجرین برخوردار است.

این شهر به سبب مجاورت با اقیانوس آرام و کوهستان رانگ یک شهر سرسبز و توریستی محسوب می‌شود.

اگر به آب و هوای سرد و خشک عادت ندارید، ونکوور انتخابی عالی برای ایرانیان است. حداکثر دمای این شهر ۲۲ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای این شهر ۲ درجه سانتی‌گراد است.

از دیگر مزایای زندگی در ونکوور محیط بسیار تمیز، امنیت بالا و زبان رسمی انگلیسی است که شما مجبور به یادگیری زبان فرانسوی نیستید. به‌طورکلی این شهر به عنوان یکی از بهترین شهر‌های دنیا از لحاظ استاندارد‌های زندگی شناخته شده است.

سطح سلامت در شهر ونکوور مناسب است؟

امتیاز‌های بسیار مثبتی در راستای زندگی در شهر ونکوور برای ایرانیان وجود دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین موارد آن، پایین بودن نرخ مصرف دخانیات می‌باشد.

مردمان این شهر توجه ویژه‌ای به سلامت خواهند داشت و این موضوع باعث شده است تا همواره سطح سلامتی در شهر ونکوور رو به افزایش برود. البته نباید از وجود میزان جرم و جنایت پایین در این شهر غافل شد.

تمامی این موارد نشان دهنده امنیت بالای شهر ونکوور است. با توجه به این که شهر ونکوور به عنوان یک شهر بندری در کانادا شناخته می‌شود، امکان دسترسی به حمل و نقل دریایی نیز برای افراد فراهم خواهد بود.

از این طریق، تفریحات بسیار زیادی همچون دوچرخه سواری در کوهستان و قایق‌رانی، گزینه‌های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت افراد در شهر ونکوور به شمار می‌‎رود.

سیستم آموزشی ونکوور برای دریافت ویزای تحصیلی مناسب است؟

برای این که در شهر ونکوور به عنوان یکی از بهترین شهر کانادا برای ایرانیان اقامت داشته باشید، بهتر است اطلاعاتی در رابطه با سیستم آموزشی و دانشگاه‌های حاضر در این شهر به دست بیاورید.

از دانشگاه‌های مهمی که در این شهر واقع شده‌اند، دانشگاه سایمون فریزر و بریتیش کلمبیا نسبت به باقی رنکینگ بالاتری دارند. به خصوص دانشگاه بریتیش کلمبیا از شهرت بالایی برخوردار است.

افرادی که برای ادامه تحصیل به دنبال بورسیه هستند، می‌توانند از امکانات رفاهی این دانشگاه و به دنبال آن با گرفتن ویزای تحصیلی از امکانات منحصر به فرد این شهر استفاده کنند.

تورنتو یکی از بهترین شهر‌های کانادا برای ایرانیان از نظر زندگی و کار (تهرانتو!):

یک مثل معروف در تورنتو را همه ایرانیان ساکن تورنتو می‌گویند: اگر می‌خواهید در شهر فارسی صحبت کنید، مراقب باشید چون حتماً دور و بر شما یک ایرانی هست که حرف‎‌های شما را متوجه بشود!

بی‌شک یکی از امن‌ترین و بهترین شهر‌های کانادا برای ایرانیان شهر تورنتو است. این شهر یکی از مهم‌ترین شهر‌های صنعتی کانادا نیز به شمار می‌رود که نقش بسزایی در اقتصاد کانادا دارد. تورنتو از نظر اقتصادی بعد از شهر‌هایی چون سانفرانسیسکو و نیویورک سومین شهر قدرتمند است. اما هزینه‌های زندگی در این شهر نسبت به شهر فرانسیسکو و نیویورک بسیار کمتر است.

بر اساس آخرین آمار و ارقام نرخ بیکاری در شهر تورنتو حدود ۶. ۴ درصد در سال ۲۰۱۹بوده است. تورنتو مرکز آموزش‌های عالی، امکانات مرفه، سرگرمی‌های متنوع و فرصت‌های شغلی بسیار مناسب است. اگر شما هم قصد دارید صنعت و حرفه خود را در کشور کانادا در بهترین شرایط ادامه دهید شهر تورنتو بهترین گزینه برای شما است.

از معتبرترین دانشگاه‌های تورنتو می‌توان به دانشگاه یورک و رایرسون اشاره کرد.

دانشگاه تورنتو هفدهمین دانشگاه برتر در کل دنیا بوده و به همین دلیل لقب هاروارد کانادا به آن نسبت داده شده است. خیابان‌هایی همچون نورث یورک، ریچموند از جمله مناطقی از تورنتو هستند که حضور ایرانیان در آن‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. در تورنتو مشاغل زیر از جمله شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند:

  • پرستاری
  • مدیر بازاریابی
  • مترجم
  • رانندگی در سیستم حمل و نقل عمومی
  • کادر درمانی: دندانپزشک، پزشک، جراح و مشاغلی از این دست

هزینه‌های زندگی در شهر تورنتو ( ایرانی پسند):

یکی از ارزان‌ترین و بهترین شهر‌های کانادا برای ایرانیان شهر تورنتو است. متوسط هزینه‌های زندگی در این شهر برابر با ۴۶ هزار دلار بوده و متوسط اجاره نیز در آن حدود ۲۳۰۰ دلار (منزل تک خوابه) است. در صورتی که به خرید ملک در کانادا در شهر تورنتو تمایل دارید باید به صورت متوسط حدود ۷۷۶ هزار دلار بودجه داشته باشید. هزینه حمل و نقل عمومی نیز در این شهر به صورت میانگین حدود ۱۴۶ دلار در ماه است.

تورنتو به عنوان یکی از شهر‌های سرگرمی و ایجاد فراغت معروف است و در کنار مراکز آموزشی گسترده‌ای که برای ادامه تحصیل در این شهر بنا شده است، امکانات شغلی خوبی را در مراکز فناوری و تجارت کشور کانادا برای متقاضیان بین‌المللی به همراه دارد.

تعداد بسیار زیادی از ایرانیان در حیطه فناوری اطلاعات، شهر تورنتو را به عنوان یک مقصد خوب برای ادامه تحصیل و کار انتخاب می‌کنند. در کشور کانادا نام دیگری برای شهر تورنتو در نظر گرفته شده است که تعداد بسیار زیادی از افراد آن را با نام دره سیلیکون نیز می‌شناسند.

دلیل این نامگذاری شرکت‌های بزرگ فناوری است که در این شهر حضور فعال دارند. در صورتی که دارای سوابق کاری کافی با سابقه بالا در حیطه فناوری باشید و تسلط کافی به زبان فرانسوی و یا انگلیسی داشته

باشید، امکان جذب شدن شما در این شرکت‌ها بسیار زیاد خواهد بود و می‌توانید از امکانات شغلی به این شهر نیز برخوردار شوید.

به همین دلیل است که همواره می‌توان نام شهر تورنتو را به عنوان بهترین شهر کانادا برای ایرانیان به میان آورد. در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی شهری مفید است و افراد می‌توانند از پس مخارج زندگی خود برآیند.

ادامه تحصیل در تورنتو ( ارزان و با کیفیت):

مسأله مهم دیگری که تورنتو را به یکی از بهترین شهر‌های کانادا برای ایرانیان تبدیل کرده است ادامه تحصیل در شهر تورنتو است. در دانشگاه‌های شهر تورنتو از جمله خود دانشگاه تورنتو، حدوداً ۱۷ درصد از دانشجویان بین‌المللی ادامه تحصیل می‌دهند و نه تنها از کشور ما ایران، بلکه از کشور‌های خارجی متنوع دیگری نیز این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهند کرد.

به همین دلیل است که همواره نام شهر تورنتو به عنوان یک قطب چند فرهنگی در کشور کانادا شناخته می‌شود. در کنار آن، این شهر از جاذبه‌های بسیار مختلفی برخوردار  و دارای بنا‌های تاریخی است.

در صورتی که علاقه‌مند به جشنواره‌های مختلف غذا و هنر هستید، شهرت شهر تورنتو در این حیطه بسیار است و می‌توانید همواره از امکانات آن بهره‌مند شوید. در صورتی که به عنوان مهاجر به شهر تورنتو بیایید، یک زندگی چهار فصل را تجربه می‌کنید. نسبت به دیگر شهر‌های کشور کانادا، شهر تورنتو زمستان سردی ندارد و به مدت ۴ ماه از دسامبر تا مارس (آذر تا اسفند)، آب و هوای زمستانی در شهر تورنتو را تجربه خواهید کرد.

اگر قصد دارید پس انداز کنید، بهتر است برای خرید لباس‌های زمستانی در فصل بهار یا تابستان اقدام کنید که بتوانید با هزینه بسیار کمتری خرید داشته باشید و چند دلار نیز پس انداز کنید.

هوای تابستان شهر تورنتو تقریباً گرم و مرطوب است. پس اگر در منزل سیستم تهویه نداشته باشید، حتماً باید برای خرید یک سیستم تهویه اقدام کنید.

سیستم حمل و نقل در تورنتو:

افرادی که وسیله نقلیه ندارند، در شهر تورنتو به سادگی می‌توانند در شهر رفت و آمد کنند. اغلب افراد بدون داشتن هیچ گونه وسیله نقلیه می‌توانند نیاز‌های روزمره خود را برطرف کنند.

البته ناگفته نماند که حمل و نقل عمومی که در شهر تورنتو به واسطه کشور دولت کانادا در نظر گرفته شده است، بسیار برنامه‌ریزی شده و دقیق است و در هر منطقه از شهر تورنتو وسایل نقلیه عمومی بسیاری برای جا به جایی افراد وجود دارد.

دو خط اصلی از متروی تورنتو وجود دارد که باعث اتصال این شهر از شمال به جنوب از شرق به غرب خواهد شد و دو خط دیگر برای رسیدن به حومه شهر نیز ساخته شده است.

زمان کار متروی این شهر تقریباً از ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد است. شخصی که در طول ماه به تناوب از مترو استفاده می‌کند، بهتر است برای سفر‌های خود بلیت مترو به مبلغ ۱۴۶ دلار را برای سفر‌های نامحدود یک ماهه خریداری کند.

این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. تمامی این موارد باعث می‌شود تا از نظر سیستم حمل و نقل، تورنتو نیز به عنوان بهترین شهر کانادا برای ایرانیان شناخته شود.

مونترال شهر هنر و فرهنگ (فرهنگ و هنر از فرانسویها جدا نمی‌شود):

مونترال دومین شهر بزرگ کانادا و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های این کشور است که به لطف دانشگاه‌ها، جشنواره‌ها، هنر و فرهنگ، تاریخ و غذای خود شناخته شده است.

این شهر با نام پاریس کانادا نیز مشهور بوده و یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی کانادا است.

با همه‌ی این‌ها زندگی و تحصیل در مونترال کانادا با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است و شما باید قبل از هر گونه تصمیم‌گیری در مورد این موضوع اطلاعات کافی در مورد این شهر را بدست‌آورید.

مونترال به عنوان بزرگترین شهر استان کبک در جنوب شرقی کانادا قرار دارد. این شهر با جمعیتی بیش از ۴ میلیون نفر “دومین شهر پرجمعیت کانادا” و کلان شهر اصلی استان کبک می‌باشد. علاوه بر این مونترال پس از پاریس، دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در جهان است که حدود ۷۳٪ از ساکنان آن به زبان فرانسه صحبت می‌کنند.

زبان غالب در این شهر فرانسوی است و بر اساس آخرین سرشماری (۲۰۲۳) فقط ۱۱درصد از جمعیت مونترال انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود اعلام کرده‌اند.

با این حال، اکثر مردم مونترال به ویژه در مرکز شهر به هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی آشنایی دارند و شهری دو زبانه محسوب می‌شود.

تقریباً همه تابلو‌های خیابانی و اطلاعیه‌های عمومی در مونترال به زبان فرانسوی نصب شده‌اند، بنابراین بهتر است قبل از سفر یا مهاجرت به این شهر کمی با زبان فرانسه آشنایی داشته باشید.

این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های کانادا نیز است و اولین بار در سال ۱۶۴۲ توسط فرانسوی‌ها کشف شده است.

در واقع این فرانسوی‌ها بودند که برای اولین بار در کانادا ساکن شدند و به همین دلیل است که زبان فرانسوی در این شهر فراگیر است. البته به این نکته نیز اشاره کنیم که هزاران سال قبل از اینکه کاشفان اروپایی مونترال را کشف کنند، در اطراف شهر مونترال سکونت وجود داشت.

شهر مونترال کانادا به جشنواره‌های خیابانی و گالری‌های هنری فراوانش مشهور است و هنر و فرهنگ در جای جای این شهر دیده می‌شود.

مونترال در طول سال میزبان جشنواره بین‌المللی موسیقی جاز، جشنواره جهانی فیلم، جشنواره آتش بازی و بسیاری رویداد‌های جهانی دیگر است.

بر اساس رتبه‌بندی سالانه‌ی بزرگترین شهر‌های جهان که توسط Time Out انجام می‌شود، مونترال نهمین شهر برتر جهان معرفی شده است.

وبسایت timeout تنها دو شهر کانادا را در این فهرست رتبه‌بندی کرده است و مونترال با کسب رتبه‌ی نهم توانسته از تورنتو پیشی بگیرد.

همینطور این شهر طبق رتبه‌بندی وبسایت bestcities در جایگاه ۴۸ از بین بهترین شهر‌های جهان قرار گرفته است.

علاوه بر این شهر مونترال توسط تحلیلگران آموزش عالی جهانی (QS) به عنوان یکی از مطلوب‌ترین شهر‌های کانادا برای دانشجویان و یکی از پرتقاضاترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی در جهان معرفی شده است.

در رده‌بندی بهترین شهر‌های دانشجویی QS در سال ۲۰۲۳، سه شهر کانادا به ۲۰ شهر برتر راه یافتند که از این بین مونترال در رتبه چهاردهم پیش از تورنتو و ونکوور قرار گرفته است.

مناطق ایرانی‌نشین مونترال (بوی عیدی بوی توپ):

به‌طورکلی شهر مونترال دارای ۱۹ منطقه یا محله است که اصطلاحاً به هرکدام از آن‌ها یک Borough گفته می‌شود. هرکدام از این مناطق نیز خودشان به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند.

بسیار مهم است که قبل از مهاجرت مشخص کنید قرار است در کدام منطقه زندگی کنید؛ زیرا مانند هر محل سکونت دیگری مواردی مثل دسترسی به قسمت‌های مختلف شهر، شرایط رفاهی، کیفیت زندگی و بخصوص اجاره‌ها بسته به محله‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد.

با توجه به اینکه ممکن است، در روز‌ها و ماه‌های نخست مهاجرت، احساس دلتنگی نسبت به اقوام و خویشاوندان ایرانی خود داشته باشید توصیه می‌کنیم حداقل در ابتدا محله‌های ایرانی نشین مونترال یا هر شهری که می‌خواهید به آن مهاجرت کنید را برای سکونت انتخاب نمایید.

به همین منظور، در این قسمت محله‌های ایرانی نشین شهر مونترال را به شما معرفی می‌کنیم:

• منطقه ویل ماری

این منطقه یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مناطق شهر مونترال است. درواقع Ville-Marie از بخش‌های مهم و مرکزی مونترال محسوب می‌شود که دارای تاریخچه‌ای با فرهنگ بسیار غنی است.

از قسمت‌های دیدنی این محله تپه مشهوری است که به آن مونت رویال گفته می‌شود و نام مونترال نیز از همین تپه گرفته شده است.

در تاریخ شهر مونترال نیز آمده است اولین فرد فرانسوی که در این قسمت وارد خاک کانادا شد ژاک کارتیه Jacques Cartier نام داشت که به این تپه آمد و آن را مونت رویال نامید.

در قسمت دامنه این تپه پارکی بسیار بزرگ و چشم‌نواز احداث شده است که می‌تواند یکی از مزایای زندگی در این محله باشد.

مردم این منطقه بخصوص ایرانیان و حتی مردم سایر محله‌های مونترال در تعطیلات مختلف مانند آخر هفته‌ها به‌خصوص در فصول گرم‌تر به‌صورت دسته‌جمعی به این پارک ‌می‌روند و اوقات فراغت خود را در فضایی دل‌انگیز سپری می‌کنند. حتی ایرانیان مقیم این محله روز ۱۳ بدر را نیز در این پارک برگزار می‌کنند.

البته لازم به ذکر است بخش غربی این تپه که به نام westmount معروف است، از گران‌ترین و مرفه‌ترین مناطق مونترال و حتی از بهترین مناطق در کل کانادا محسوب می‌شود.

بیشتر ساکنین این منطقه انگلیسی‌زبان هستند ( البته تنها در خانه و برای ارتباطات خود در مونترال از زبان فرانسه استفاده می‌کنند) و به همین دلیل ایرانیان زیادی نیز در این منطقه سکونت دارند.

از طرفی به خاطر شهرت و معماری زیبایی که خانه‌های این منطقه دارند، بسیاری از دولت‌مردان و ثروتمندان کل کانادا در این منظقه، صاحب خانه هستند. پس اگر شما نیز به دنبال یک محله کاملاً مرفه و زیبا در مونترال هستید این منطقه به شما پیشنهاد می‌شود.

• منطقه Côte-des-Neiges/Notre-Dame-de-Grâce

این منطقه نیز در مونترال ایرانیان زیادی را در خود جای داده است. شاید بتوان گفت حتی بیشترین آمار ایرانیان مقیم مونترال در این بخش زندگی می‌کنند.

اغلب خانواده‌های ایرانی در بخش Notre-Dame-de-Grâce یا به اختصار NDG سکونت دارند. بسیاری از فروشگاه‌های ایرانی معروف در مونترال مانند فروشگاه اخوان، مراکز فرهنگی ایرانی مانند فرهنگسرای سینا و مدرسه ایرانی دهخدا نیز در این محله احداث شده‌اند. طوری که در این محله اصلاً احساس غربت نخواهید داشت یا حداقل تا حد زیادی این احساس کم می‌‎شود.

علت اینکه بسیاری از ایرانیان، این منطقه را برای سکونت انتخاب می‌کنند، بافت چند فرهنگی و همچنین زیاد بودن مهاجران نسبت به افراد بومی در این ناحیه است که زندگی را برایشان آسان‌تر خواهد کرد.

همچنین فاصله این محله تا مرکز شهر کوتاه است و افراد می‌توانند خیلی راحت با هزینه کم از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی به مرکز شهر برسند و فعالیت‌های روزانه خود را به‌راحتی انجام دهند.

مزیت دیگر این محله نسبت به سایر محله‌های مونترال برای ایرانیان، پایین بودن اجاره‌ بهای مسکن است.

طوری که هزینه یک آپارتمان دوخوابه در این محله با هزینه یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر برابری می‌کند که البته کیفیت هردو یکی است؛ بنابراین بخصوص برای افرادی که به‌صورت خانوادگی مهاجرت می‌کنند زندگی در این محله می‌تواند هزینه‌های اجاره را کاهش دهد.

از طرفی این محله دارای امکانات تفریحی و آموزشی مختلفی برای کودکان و نوجوانان است. توجه داشته باشید همان‌طور که قبلاً گفتیم هرکدام از مناطق ۱۹‌گانه مونترال خودشان به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند.

در منطقه NDG نیز بخش‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند و برخی قسمت‌ها بهتر از سایرین است که در اجاره نیز تغییر ایجاد می‌کند ولی به‌طورکلی اجاره یک آپارتمان دوخوابه در این منطقه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در ماه است.

منطقه Côte-des-Neiges که درست در کنار NDG است، دارای ساکنین ایرانی زیادی است ولی تعداد ایرانیان در این منطقه کمتر از NDG می‌باشد. همچنین به مرکز شهر نزدیک‌تر است و هزینه زندگی در آن نسبت به محله NDG کمی بالاتر می‌باشد.

فاصله این محله تا دانشگاه کنکوردیا که در مرکز شهر مونترال قرار دارد از طریق پیاده روی حدود ۳۰ دقیقه است.

البته مونترال از نظر آب و هوایی جزء شهر‌های نسبتاً سرد است و همین مقدار فاصله را در فصول سرد نمی‌توان پیاده رفت و باز هم باید از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

در این منطقه شما خانه‌های لوکس و آپارتمان‌های زیبای زیادی را می‌بینید و در قسمتی از خیابان «کت دو نژ» در تقاطع آن با خیابانی به نام Queen –Mary ساختمان‌های مسکونی زیادی به ایرانیان مقیم مونترال اجاره داده شده است. اجاره یک واحد آپارتمانی یک یا دوخوابه در این محله بسته به ناحیه مورد نظر بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار است.

به طور کلی شما می‌توانید در هر محله‌ای از شهر مونترال سکونت کنید ولی مناطقی که در این قسمت معرفی شد، از دو نظر برای ایرانیان مزیت بسیار بالایی نسبت به سایر محله‌ها دارند. اول اینکه ایرانیان زیادی در آن سکنی گزیده‌اند و دوم انگلیسی‌زبان‌های زیادی دارد که در خانه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند ولی بیرون از خانه به زبان فرانسه ارتباط برقرار می‌‎کنند، زیرا زبان رسمی مونترال فرانسه است؛ بنابراین ایرانیان راحت‌تر می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و زندگی در این مناطق برایشان خوشایندتر است.

مقایسه تحولات جمعیتی در مونترال ( شهری با فرهنگ اروپایی):

نرخ رشد جمعیت در مونترال همواره مثبت بوده است و به همین دلیل می‌توان گفت که مونترال کانادا یکی از شهر‌های جذاب برای زندگی است. در حال حاضر، مونترال با جمعیتی بیش از ۴ میلیون نفر، دومین شهر پرجمعیت کانادا بعد از تورنتو، به شمار می‌رود.

اروپایی‌ها بزرگ‌ترین جامعه غیر بومی در این شهر را تشکیل می‌دهند؛ به طوری که حدود ۲۳ درصد از مهاجرین این شهر فرانسوی هستند. در حال حاضر ۵. ۶۶ درصد از شهروندان این کشور به زبان فرانسوی به عنوان زبان مادری خود تسلط دارند، ۲. ۱۳ درصد نیز انگلیسی زبان هستند و حدود ۸. ۰ درصد نیز به هر دو زبان تسلط دارند. سایر جمعیت این شهر نیز به عنو ان اقلیت زبانی، به زبان‌های دیگر به عنوان زبان مادری مسلط هستند که بیشترین آن‌ها را ایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند که ۳. ۵ درصد از این جمعیت را شکل می‌دهند.

طبق آمار از نظر مذهبی نیز ۸. ۶۵ درصد از ساکنین این شهر را مسیحی‌ها تشکیل می‌دهند و حدود ۴. ۱۸ درصد از شهروندان این شهر اعتقادات دینی ندارند. مسلمانان و‌یهودیان نیز به ترتیب ۶. ۹ درصد و ۶. ۸درصد از جمعیت مونترال را تشکیل می‌دهند.

ویژگیهای خوب و  تعداد کمی معایب مونترال در یک نگاه:

زندگی در شهر مونترال کانادا نیز همانند هر شهر دیگری در دنیا، با خوبی‌ها و بدی‌هایی همراه است. هرچند که تمام این مزایا و معایب می‌توانند برای افراد مختلف با سلایق و سبک زندگی‌های گوناگون، یکسان نباشند.

ویژگی‌های مثبت زندگی در شهر مونترال برای ایرانیان:

  • رتبه بالای کیفیت زندگی
  • قیمت مناسب خرید و اجاره خانه
  • سیستم حمل و نقل پشرفته
  • مرکز فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی
  • طبق آمار کانادا، ۹۴ درصد از ساکنان مونترال از زندگی خود راضی هستند

معایب زندگی در شهر مونترال:

  • قوانین بسیار برای شرکت در مدارس انگلیسی زبان
  • ترافیک زیاد
  • زمستان‌های سرد

 

بهترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در شهر مونترال برای ایرانیان را بهتر بشناسیم:

با وجود اینکه زمینه‌های اقتصادی مونترال از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، اما طبق گزارش‌های ارائه شده، بیشتر سرمایه‌گذاران تمایل دارند در این شهر در زمینه‌های بازی‌های دیجیتالی، هوش مصنوعی، هوافضا، جلوه‌های بصری، علوم زیستی، فناوری‌های مربوط به درمان و فناوری‌های مالی سرمایه‌گذاری کنندبه همین دلیل بیشترین فرصت‌های شغلی که در شهر مونترال وجود دارند نیز در زمینه‌های فناوری هستند. البته شهر مونترال در زمینه‌هایی مانند ارتباطات و اطلاعات، صنایع داروسازی و بیوتکنولوژی نیز پیشرو است.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت در اقتصاد بزرگ مونترال:

اگر دوست دارید به شهر مونترال مهاجرت کنید، می‌توانید با راه‎‌های مختلف مانند مشغول شدن در شغلی که با تجربه و مهارت شما سازگار است یا سرمایه‌گذاری در این شهر در پیشرفت اقتصادی و سود بسیار خوب آن شریک شوید.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در شهر مونترال وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید به دلیل اینکه زبان رسمی در این شهر فرانسه است، قوانین و روش‌های مهاجرتی جهت سرمایه‌گذاری در آن نیز متفاوت خواهد بود.

اتاوا (پایتخت بی‌حاشیه اما زنده برای ایرانیان):

اتاوا پایتخت کانادا است که در کناره‌ی جنوبی رود اتاوا در بخش شرقی جنوب انتاریو واقع شده است. اتاوا با شهر گتینو در استان کبک همسایه است و چهارمین شهر بزرگ کانادا است. در سال ۲۰۱۹ جمعیت اتاوا از یک میلیون نفر گذشت و تبدیل به یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های کانادا شد.

اتاوا سال ۱۸۲۷ به دو منطقه‌ی اصلی تقسیم شد: قسمت بالا و پایین که هر کدام از این قسمت‌ها خود به محله‌هایی تقسیم‌بندی شدند. معروف‌ترین منطقه در قسمت بالایی پارلیمنت هیل است که مقر دولت کانادا است و به رودخانه و کانال چشم‌انداز دارد. بازار، بوتیک‌ها، رستوران‌ها و گالری‌ها هم بیشتر در بخش پایینی شهر قرار دارند.

تاریخچه شهر اتاوا:

اتاوا از ده هزارسال پیش مسکونی شد. ساکنین اولیه با کشاورزی، شکار، ماهیگیری، تجارت و سفر روزگار می‌گذراندند. رودخانه‌های اطراف اتاوا از هزاران سال پیش مکان مهمی برای تجارت بوده‌اند. نام اتاوا هم از یک رود اطرافش گرفته شده است. نام رود در اصل اداوا به معنی تجارت بوده است که در طول زمان تغییر شکل داد و به اتاوا تبدیل شد.

آب‌وهوای اتاوا:

اتاوا جزء شهر‌هایی است که تابستان دلپذیری دارد اما ممکن زمستان نسبتاً سردی هم داشته باشد. بیشترین دمای ثبت شده ۲۶ درجه در ماه ژوئیه و کمترین دمای ثبت شده منفی ۱۴ درجه در ماه ژانویه بوده است. به طور کلی تابستان‌های اتاوا گرم و نسبتاً شرجی است و برف و یخ‌بندان در زمستان حکمرانی می‌کنند.

زبان مردم اتاوا:

نزدیکی اتاوا به کبک باعث شده جمعیت فرانسوی‌زبان‌ها از گذشته دراین شهر زیاد باشد. همچنین به دلیل اینکه اتاوا پایتخت سیاسی این کشور است از سال ۲۰۰۲ از دو زبان انگلیسی و فرانسوی در اداره‌ها استفاده می‌شود. تقریباً ۳۷٪ از جمعیت اتاوا می‌توانند به هر دو زبان صحبت کنند. مزیت دوزبانه بودن اتاوا این است که هم انگلیسی‌زبان‌ها و هم فرانسوی‌زبان‌ها به مشکل برخورد نمی‌کنند و عیب این دوزبانه بودن هم این است که برای کار در اتاوا ممکن است لازم باشد به هر دوی این زبان‌ها مسلط باشید.

اقتصاد شهر اتاوا:

بیشترین شاغلان در اتاوا در اداره‌های دولتی، صنایع پیشرفته، گردشگری و بهداشت مشغول هستند. بیشترین شرکت‌هایی که در صنایع پیشرفته یا اصطلاحاً «های‌تک» فعالیت دارند در زمینه‌های ارتباطات، توسعه‌ی نرم‌افزار و تکنولوژی‌های محیطی مشغول هستند و شرکت‌های بزرگی مثل می‌تل، هالوژن سافت‌ور، شاپیفای، ادوبی، آی‌بی‌ام و هیولت پاکارد یا اچ‌پی در اتاوا مشغول هستند. نرخ بیکاری در اتاوا ۷. ۲٪ است که از نرخ بیکاری ملی با عدد ۷. ۷٪ کمتر است.

شهر اتاوا از نظر تحصیلات:

اتاوا از شهر‌هایی است که بخش بزرگی از جمعیت آن را تحصیل‌کرده‌های آکادمیک تشکیل می‌دهند و مدرک دانشگاهی دارند. بیشتر این تحصیل‌کرده‌ها را مهندس‌ها، دانشمندان و پزشک‌ها تشکیل می‌دهند.

اتاوا دو دانشگاه دولتی هم دارد:

دانشگاه کارلتون که سال ۱۹۴۲ تأسیس شد و ابتدا خصوصی بود و بعد‌ها دولتی شد. این دانشگاه که بین اتاوای قدیم جنوبی و دریاچه‌ی داو قرار دارد یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا است.

دانشگاه اتاوا هم از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دوزبانه در دنیا است.

همچنین کتابخانه‌ی عمومی اتاوا هم که سال ۱۹۰۶ ایجاد شد یکی از مشهورترین کتابخانه‌ها در دنیا است.

موزه‌ها و مکان‌های تاریخی اتاوا:

اتاوا از نظر موزه شهری غنی به شمار می‌رود و موزه ملی کانادا، موزه جنگ، موزه تاریخ و موزه‌ی کودکان از مشهورترین موزه‌های این شهر هستند.

کانال ریدو قدیمی‌ترین سیستم کانال در شمال آمریکا که سال ۲۰۰۷ به عنوان میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد در اتاوا قرار دارد. همچنین خانه و دفتر کار بسیاری از مشاهیر کانادایی جزء مکان‌های تاریخی اتاوا محسوب می‌شود.

یکی از بهترین شهر‌ها برای زندگی ایرانیان ( بی‌جرم و بی‌جنایت)

اتاوا چندین سال به عنوان بهترین شهر برای سکونت انتخاب شد که دلیل آن پایین بودن هزینه‌های زندگی، پاکیزگی و پایین بودن نرخ جرم و جنایت در این شهر است. عمده‌ی دلایلی که باعث شده‌اند اتاوا یکی از بهترین شهر‌ها برای سکونت باشد شامل موارد زیر است:

فضای خانوادگی عالی برای زندگی:

اتاوا برای زندگی خانوادگی یکی از بهترین شهر‌ها است، حمل‌ونقل عمومی، کتابخانه‌های در دسترس، فضای سبز و پارک‌های متعدد و جمعیت نسبتاً جوان این شهر را به شهری‌ایده‌آل برای زندگی خانوادگی تبدیل کرده است. وضعیت تحصیلات و مدارس عالی این شهر هم هرگونه نگرانی بابت تحصیل فرزندان را از بین می‌برد.

اتاوا شهر سبز:

اتاوا با داشتن پارک‌های فراوان شهری سبز و پاک است و بهترین فضا‌ها را برای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، اسکیت‌سواری و انواع دیگر ورزش‌ها را دراختیار ساکنانش می‌گذارد.

خدمات بهداشتی و درمانی عالی:

وجود چهار بیمارستان اصلی در شهر که شامل بیمارستان‌های اتاوا، بیمارستان کودکان شرق انتاریو، بیمارستان کوئینزوی-کارلتون و بیمارستان مانتفورت هستند باعث شده این شهر از نظر خدمات بهداشتی درمانی یکی از بهترین رتبه‌ها را داشته باشد. در این شهر برای هر هزار نفر تقریباً ۲. ۶۴ دکتر وجود دارد که این عدد در کشور کانادا ۲. ۲۰ به ازای هر هزار نفر است.

خانه‌های قابل خریداری:

اتاوا ارزان‌ترین جای کانادا برای زندگی نیست اما با توجه به گران بودن خانه در تورنتو و ونکوور در اتاوا می‌توان با مبلغ کم‌تری صاحب خانه شد.

شهری امن برای ایرانیان مهاجر:

اتاوا یکی از امن‌ترین شهر‌ها برای زندگی است و نرخ جرم و جنایت در این شهر بسیار پایین است. نرخ جنایت در اتاوا نسبت به ونکوور، تورنتو، مونترال و بسیاری شهر‌های دیگر کانادا که مهاجران را به خود جلب می‌کنند پایین‌تر است.

موزه‌ها، جشنواره‌ها و کنسرت‌ها:

پیش‌تر گفتیم اتاوا یکی از شهر‌هایی است که جشنواره‌های بسیاری را میزبانی می‌کند. همچنین تعدد گالری‌ها، موزه‌ها و کنسرت‌ها و تئاتر‌هایی که در این شهر برگزار می‌شود باعث شده یکی از بهترین شهر‌ها برای گذران اوقات فراغت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد.

شهر اتاوا، محل تولد مشاهیر:

بسیاری از مشاهیر کانادایی زاده‌ی اتاوا هستند و از نویسنده، خواننده و کمدین تا ورزشکار را شامل می‌شوند. مارگارت اتوود نویسنده، پل آنکای خواننده، پرنسس مارگارت هلند، جس پالمر ورزشکار، متیو پری بازیگر، جان راچستر سیاستمدار و جاستین ترودو نخست‌وزیر فعلی کانادا همه در اتاوا به دنیا آمده‌اند.

کلگری (Calgary) (شهر تابستان‌های ملایم و زمستانهای بلند):

شهر کلگری به عنوان یکی از شهر‌های شناخته شده کانادا از مقاصد جذاب برای کار، مهاجرت تحصیلی و همچنین سفر‌های توریستی به شمار می‌رود .کیفیت زندگی در کلگری به گونه‌ای است که می‌توان گفت انتخاب این شهر به عنوان مقصد زندگی می‌تواند یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های موجود در مسیر مهاجرت به کانادا باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که کلگری چگونه می‌تواند یکی از مهمترین و بهترین شهر کانادا برای ایرانیان باشد.

اطلاعات اولیه درباه شهر کلگری:

  • استان: آلبرتا
  • جمعیت: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر
  • مساحت: ۸۲۵ کیلومتر مربع
  • سال تأسیس: ۱۸۷۵
  • زبان رسمی: انگلیسی

کلگری یکی از شهر‌های مهم کانادا است که در استان آلبرتا و در غرب این کشور واقع شده است. کلگری را به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر این استان در آلبرتا می‌شناسند که بعد از تورنتو و مونترال، سومین شهر پر جمعیت کانادا محسوب می‌شود.

اقتصاد کلگری به شرکت‌های خدمات مالی، فیلم و تلویزیون، حمل و نقل، تکنولوژی، هوافضا، خدمات درمانی، املاک و همچنین توریسم وابسته است و به همین دلیل است که می‌توان انتظار داشت در این شهر فرصت‌های شغلی در حوزه‌های مختلفی وجود داشته باشد.

کلگری از جمله شهر‌های کانادا است که تابستان‌های ملایمی دارد، اما دوره زمستان در این شهر طولانی و همراه با یخبندان‌های ناشی از بارش برف است. به طور کلی، در اکثر روز‌های سال آسمان این شهر ابری است.

داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که دمای هوا در کلگری از ۱۱- تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد در روز متغیر است و در بسیاری از مواقع معدود دمای هوا در این شهر به کمتر از ۲۵- یا ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می‌رسد.

همچنین طول دوره فصل گرما در کلگری در حدود ۳ ماه است که به صورت متوسط از ۶ جون تا ۱۴ سپتامبر به طول میانجامد. در این بازه زمانی، متوسط دمای هوا همواره بالای ۱۹ درجه سانتی‌گراد است.

همچنین گرم‌ترین ماه سال در این شهر، جولای است. اما به طور کلی، دمای هوا در گرم‌ترین روز‌های سال به صورت میانگین، ۲۳ درجه سانتی‌گراد و در خنک‌ترین حالت به ۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

فصل سرد سال اما حدوداً چهار ماه است و از ۱۷ نوامبر تا ۸ مارچ به طول میانجامد. دمای هوا به طور میانگین در این بازه زمانی همواره بیشتر از ۳ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

در سردترین ماه سال در کلگری (ژانویه) دمای هوا بین ۱۱- تا ۱- درجه سانتی گراد در حال تغییر است. با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان گفت که اوایل جولای تا میانه آگوست بهترین زمان ممکن برای سفر به کلگری است.

شهر کلگری، بزرگ‌ترین شهر استان آلبرتا در کشور کانادا محسوب می‌شود که در دشت‌های غربی کانادا و در ۸۰ کیلومتری شرق کوه‌های راکی قرار گرفه است.

شهری که مرکز انرژی و فعالیت‌های نفتی در شمال قاره آمریکا است و با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر، از پرجمعیت‌ترین شهر‌های کانادا و پرجمعیت‌ترین شهر استان آلبرتا محسوب می‌شود.

شهر کلگری از نظر منابع طبیعی از وضعیت خوبی برخوردار است. شهر زیبای کلگری، توسط طبیعت بکر احاطه شده است رودخانه «بو» نیز از مرکز شهر می‌گذرد که در کنار مسیر‌های پیاده‌روی و دوچرخه سواری، منظره بسیار زیبایی را در شهر به وجود آورده است.

همچنین خوب است بدانید که به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی در شهر کلگری متمرکز بر صنعت نفت، کشاورزی و گردشگری است و این شهر نقش بسیار مهمی را در عرصه صنعت نفت کانادا ایفا می‌کند.

به هر حال، مرکز اصلی شرکت‌های نفتی در کانادا، شهر کلگری است و همین موضوع نیز در تبدیل کلگری به یکی از ثروتمندترین شهر‌های کانادا بسیار مؤثر بوده است.

به طور کلی، در نظر داشته باشید که مرکز استان آلبرتا، شهر ادمونتون است، اما از نظر توسعه اقتصادی، کیفیت زندگی و جمعیت، شهر کلگری رتبه بالاتری را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به کیفیت زندگی در شهر کلگری:

برای ارزیابی کیفیت زندگی در هر شهری، شاخص‌هایی همچون قدرت خرید، امنیت، خدمات درمانی، آب و هوا، هزینه زندگی، قدرت خرید ملک، ترافیک و آلودگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بر همین اساس نیز در این گزارش شاخص‌های کیفیت زندگی در در شهر کلگری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

خوب است بدانید که بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۲، شهر کالگری در استان آلبرتا از نظر کیفیت زندگی در میان کشور‌های جهان از رتبه بالایی برخوردار است. شهر کالگری که مهمترین شهر استان آلبرتا به شمار می‌رود، رتبه ۴۰ را در میان کشور‌های جهان دارد و شهر ادمنیتون که مرکز استان آلبرتا است نیز توانسته است رتبه ۷۰ را به دست آورد.

ساسکاتون شهر پلهای زیبا برای ایرانیان (عشاق روی پل)

ساسکاتون شهری است که در قلب دشت‌های کانادا واقع شده و ترکیبی بی‌نظیر از تاریخ، صحنه‌های فرهنگی و آینده درخشان را در اختیار مهاجران قرار می‌دهد. ساسکاتون سواحل و پل‌های زیبا دارد و مردم آن از لحاظ اجتماعی بسیار به هم نزدیک هستند. زندگی در ساسکاتون کانادا تجربه منحصر‌به‌فردی را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد.

معرفی ساسکاتون کانادا:

ساسکاتون که «شهر پل‌ها» نامیده می‌شود، در امتداد سواحل رودخانه ساسکاچوان جنوبی قرار دارد. ساسکاتون بزرگترین شهر در استان ساسکاچوان بوده یک مرکز فرهنگی و اقتصادی است. این شهر با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ نفر، ترکیبی عالی از امکانات شهری بزرگ و جذابیت شهری کوچک را ارائه می‌دهد.

این شهر که در سال ۱۸۸۳ توسط انجمن استعمار معتدل تورنتو تأسیس شد، در طول دهه‌ها به طور تصاعدی رشد کرده است. اما توسعه سریع آن تعهد آن را برای حفظ فضا‌های سبز تحت الشعاع قرار نداده است و یکی از دیدنی‌ترین شهر‌های کانادا محسوب می‌شود. از دره آرام میواسین گرفته تا خیابان شلوغ برادوی مملو از بوتیک‌ها و غذاخوری‌های محلی، همگی باعث شده‌اند ساسکاتون مناظر متنوعی داشته باشد.

برای تازه واردان، یکی از اولین مواردی که توجه آن‌ها را جلب می‌کند، صمیمیت ساکنان است که اغلب ساسکاتونی نامیده می‌شوند. فستیوال‌های متعددی و فرهنگ‌های بومی در این شهر جشن گرفته می‌شوند و شهر حال و هوای خوبی دارد دارد.

تاریخ و فرهنگ ساسکاتون کانادا:

برای شناخت ساسکاتون، باید به ریشه‌های آن سفر کرد. مدت‌ها قبل از اولین مهاجران اروپایی، این سرزمین محل زندگی قبایل بومی، به ویژه کری، آسینیبوئین و متیس بود. پارک Wanuskewin در این شهر قدمتی بیش از ۶۰۰۰ سال دارد.

تاریخ این شهر با قبایل بومی شامل داستان‌ها، آهنگ‌ها، رقص‌ها و سنت‌هایی است که همچنان بر فرهنگ معاصر آن تأثیر می‌گذارد.

اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، ساسکاتون شاهد موجی از مهاجران اروپایی بود. این ترکیب از فرهنگ‌ها، همراه با ریشه‌های بومی، هویت فرهنگی منحصر به فردی را برای این شهر شکل داده است. امروزه، ساسکاتون دارای صحنه هنری پر جنب و جوش است.

موزه هنر مدرن Remai، با مجموعه‌ای چشمگیر از نقاشی‌های سنگ پیکاسو، هنر معاصر را نشان می‌دهند.

تئاتر‌های شهر، مانند تئاتر پرسفون، به طور مرتب نمایش‌هایی را به روی صحنه می‌برند که منعکس‌کننده ترکیبی از فرهنگ بومی و بین‌المللی است.

علاوه بر این، جشنواره‌های سالانه مانند جشنواره بلوز ساسکاتون، Taste of Saskatchewan و Saskatoon Ex به عنوان سکویی برای نمایش تفاوت‌های فرهنگی متنوع شهر عمل می‌کنند.

آیا ساسکاتون مکان خوبی برای زندگی ایرانیان است؟

به طور کلی می‌توان گفت که ساسکاتون مکان خوبی برای زندگی است. ترکیبی از عوامل باعث می‌شوند این شهر، مکانی‌ایده‌آل محسوب شود. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  1. ساسکاتون جامعه‌ای مدرن و نزدیک به یکدیگر دارد. علیرغم وسعت شهر، حس همسایگی و صمیمت در میان مردم در این شهر وجود دارد.
  2. فضا‌های سبز شهر، رودخانه و مناطق اطراف آن بسیار زیاد هستند.
  3. ساسکاتون تعادلی بین زندگی شهری و آرامش دشت و طبیعت برقرار می‌کند.

با این حال، زندگی در ساسکاتون بدون چالش نیست. مانند هر شهر دیگری، این شهر با مشکلاتی شامل زیرساخت‌ها و تغییرات اقتصادی مواجه است. اما جامعه، اراده جمعی برای رویارویی با چالش‌ها و غلبه بر آن‌ها از خود نشان داده است.

هزینه زندگی ایرانیان در ساسکاتون کانادا:

شناخت کلی نسبت به هزینه زندگی برای هر کسی که قصد مهاجرت به یک شهر جدید را دارد بسیار مهم است. در مقایسه با سایر شهر‌های بزرگ کانادا، ساسکاتون سبک زندگی مقرون به صرفه‌تری را ارائه می‌دهد.

فرصت‌های شغلی در ساسکاتون کانادا:

اقتصاد ساسکاتون در حال تحول است و فرصت‌های شغلی بی‌شماری را ارائه می‌دهد. از لحاظ تاریخی، این منطقه در کشاورزی حرفی برای گفتن داشته است.

امروزه، در حالی که کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد این شهر باقی مانده است، شهر در زمینه‌هایی مانند فناوری، بهداشت، آموزش و منابع طبیعی فعالیت دارد.

برای کسانی که در بخش فناوری هستند، ساسکاتون شاهد افزایش استارت‌آپ‌ها و انکوباتور‌های فناوری بوده است که یک محیط بسیار خوب برای نوآوری ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، کسانی که در زمینه منابع طبیعی تخصص دارند، می‌توانند از فرصت‌های موجود در صنایع معدن استفاده کنند. استان ساسکاچوان سرشار از مواد معدنی مانند پتاس و اورانیوم بوده و ساسکاتون میزبان چندین شرکت معدنی جهانی است.

برای متخصصان بهداشت و درمان نیز سیستم بهداشت و درمان شهر در حال گسترش است و موقعیت‌های مختلف شامل نقش‌های بالینی تا اداری دارد. بیمارستان شهر ساسکاتون، و بیمارستان سنت پل به عنوان بیمارستان‌های اصلی در این بخش خدمت می‌کنند.

دانشگاه ساسکاچوان، یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی کانادا، فرصت‌هایی را برای مربیان، محققان و متخصصان اداری ارائه می‌دهد. حضور این دانشگاه در شهر همچنین تقاضا برای نقش‌های کمکی مانند کارکنان پشتیبانی، تکنسین‌ها و موارد دیگر را افزایش می‌دهد.

تحصیل در ساسکاتون کانادا:

ساسکاتون میزبان دانشگاه ساسکاچوان، یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در کانادا بوده و ارزش زیادی برای آموزش قائل است. دانشگاه ساسکاچوان به دلیل مشارکت قوی در زمینه‌های مختلف، از کشاورزی تا پزشکی مشهور است. فراتر از آموزش عالی، این شهر یک سیستم آموزشی قوی K-۱۲ را ارائه می‌دهد.

برای کودکان، بخش مدارس دولتی ساسکاتون و مدارس کاتولیک بزرگ ساسکاتون مدارس ابتدایی و دبیرستان متعددی را در سراسر شهر ارائه می‌دهند. این مؤسسات به ارائه آموزش جامع شهرت دارند و نه تنها بر ورود به دانشگاه، بلکه بر فعالیت‌های فوق برنامه نیز تمرکز می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، چندین مدرسه خصوصی در این شهر وجود دارد که برنامه‌های درسی تخصصی یا روش‌های تدریس جایگزین را ارائه می‌دهند. برای خانواده‌هایی با پیشینه‌های زبانی متنوع، گزینه‌هایی برای یادگیری فرانسوی نیز وجود دارد.

آب و هوا در ساسکاتون کانادا:

ساسکاتون آب و هوای قاره‌ای را تجربه می‌کند که با تغییراتی واضح بین چهار فصل مشخص می‌شود.

شناخت کافی نسبت به آب و هوای محلی برای تازه واردان، به ویژه کسانی که از کشور‌های با آب و هوای گرم‌تر هستند، بسیار مهم است، زیرا می‌تواند بر زندگی روزمره، از انتخاب لباس گرفته تا برنامه‌های سفر آن‌ها تأثیر بگذارد. آب و هوا در ساسکاتون به شرح زیر است:

  • زمستان: زمستان‌های ساسکاتون سرد هستند و دما اغلب به زیر صفر می‌رسد. در زمستان‌های این شهر بارش برف امری عادی است. در فصل زمستان زیبایی مناظر و فرصت‌هایی برای ورزش‌های زمستانی مانند اسکیت روی یخ و اسنوبورد را به همراه دارد.
  • بهار: دربهار ساسکاتون با آب شدن برف، این شهر شاهد گرم شدن تدریجی هوا خواهد بود. درختان زنده می‌شوند و شروع به شکوفه دادن می‌کنند. این فصل نسبتاً کوتاه است.
  • تابستان: تابستان‌ها در این شهر گرم است و دمای آن گاهی از ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌گذرد. در این فصل ساکنان از سواحل رودخانه‌ها، پارک‌ها و فستیوال‌های فضای باز که شهر میزبان آن‌ها است، استقبال می‌کنند.
  • پاییز: در این فصل در ساسکاتون شاهد زیبایی شهر با رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد خواهد بود. دمای هوا به تدریج کاهش پیدا می‌کند و از آمدن زمستان خبر می‌دهد.

به عنوان مثال خانواده‌ای را در نظر بگیرید که از مناطق گرمسیری برزیل تصمیم می‌گیرند به ساسکاتون نقل مکان کنند. آن‌ها باید یک تغییر جامع در کمد لباس خود ایجاد کنند. در حالی که لباس‌های تابستانی آن‌ها برای تابستان ساسکاتون مناسب است، باید لباس‌های زمستانی از جمله ژاکت‌های عایق، دستکش و چکمه تهیه کنند.

این شهر‌هایی را که نام بردیم و درباره آن صحبت کردیم شهر‌هایی هستند که ایرانیان توانسته‌اند جامعه خود را در آن جا بارور کنند و زندگی را برای خود راحت‌تر کنند، فراموش نکنیم که استفاده از لفظ «بهترین» به صورت مطلق یک اشتباه کاربردی و تحلیلی است.

هر شهر با خاطراتش و انسان‎‌هایش می‌تواند زشتی و زیبایی‎‌های خود را داشته باشد. فراموش نکنیم که همه چیز به خود ما و شیوه‎ی زندگی ما باز می‌گردد. می‌توانید در یک شهر بسیار خوب احساس خوشبختی نکنید و یا برعکس در شهری متوسط از تمام وجوه زندگی خود لذت ببرید.

گاهی معیار‌ها به دست خود ما رقم می‌‎خورند و ما هستیم که می‌توانیم وزن زندگی را برای خود در هر کجا که باشیم از سنگینی در بیاوریم.

به قول شاعر بزرگ سهراب سپهری:

هر کجا هستم باشم آسمان مال من است.

پنجره، فکر، هوا، عشق، زمین مال من است.

یک نظر بگذارید

فهرست مطالب

فهرست
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00