خانه عمومی سرمایه گذاری خودرو در ایران با بازارهای خودرو در دیگر نقاط جهان چه تفاوت هایی دارد؟

جستجو

سرمایه گذاری خودرو در ایران با بازارهای خودرو در دیگر نقاط جهان چه تفاوت هایی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: پنج دقیقه

چرا باید به سرمایه‌گذاری در خودرو فکر کنیم؟

شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که باوجود بازارهایی مانند بازار سکه و طلا دیگر چرا باید به فکر سرمایه گذاری در خودرو باشیم. برای پاسخ به این سؤال بایستی از داده‌های آماری و سابقه بازارهای مختلف در ایران استفاده نماییم. بازار سکه در سال‌های اخیر باوجود رشد بسیار زیادی که داشته است اما بارها و بارها دستخوش استرس‌های نگران کننده برای کاربران خود بوده و حتی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت ضررهای بزرگی را نیز برای آن‌ها ایجاد کرده است. یا بازار ارز همچنین. بازار مسکن هم نیاز به سرمایه‌های زیادی برای ورود دارد. زا این رو برای متعادل نگه داشتن سبد سهام ورود به بازار خودرو می‌تواند کاملاً منطقی و اصولی باشد. سرمایه‌گذاران منطقی و آنهایی که باوجود ریسک‌پذیری مناسب احتیاط را نیز از ذهن خود بیرون نمی‌کنند، همیشه به دنبال راه‌هایی برای سرمایه‌گذاری مطمئن هستند تا میزان ریسک کلی خود را در بازارهای سرمایه‌گذاری کاهش دهند. از این رو شما هم می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های بازار خودرو از آن برای کنترل ریسک خود استفاده کنید.

عوامل مؤثر بر نوسان قیمت خودرو

نوسان قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی قرار دارد. هرچند نوسان قیمت خودروهای خارجی با تاثیر گرفتن از قیمت دلار داخلی ایجاد می‌شوند اما در خودروهای داخلی چندین عامل دیگر نیز روی این نوسان تأثیرگذار هستند. در کل نوسان قیمت خودرو را می‌توان تحت تاثیر موارد زیر تجزیه‌وتحلیل کرد:

  • نرخ برابری دلار به ریال:

قیمت دلار داخلی بیشترین تاثیر را روی نوسان قیمت خودرو می‌گذارد. البته کمتر محصولی را می‌توان یافت که در داخل کشور تحت تاثیر قیمت ارز مبادله نشود. بااین‌حال یک نکته مهم درباره نوسان قیمت خودرو ناشی از نوسان قیمت دلار این است که خودرو این استعداد را دارد که با ضرایب ۲ تا ۳ برابری نسبت به قیمت دلار نوسان نماید. به این معنی که نوسان ۲۰ درصدی قیمت دلار می‌تواند منجر به نوسان ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خودرو شود. از این رو کسانی که به دنبال سرمایه گذرای در ارز هستند کی توانند سرمایه‌های خود را با انتقال به بازار خودروهای خارجی چندین برابر بیشتر از نوسان قیمت دلار رشد دهند.

  • قیمت مواد اولیه:

هرچند بازار خودرو ایران ارتباط مستقیمی با بازارهای خارجی ندارد بااین‌وجود مواد اولیه برای تولید خودروهای داخلی اکثراً از خارج وارد می‌شود. از این رو به دلیل نوسان قیمت فلزات به‌کاررفته در ساخت خودروها می‌تواند قیمت این کالا تاثیر مستقیمی داشته باشد. برای مثال نمودار زیر نوسان قیمت ورق ۱٫۵ میل یکی از ورق‌های پرکاربرد در ساخت خود را در طی یک سال نشان می‌دهد.

چه زمانی برای سرمایه‌گذاری در خودرو بهتر است؟

تحلیل بهترین زمان خرید خودروها در ایران رابطه مستقیمی با نرخ ارز در بازار دارد. ثبات و کاهش نسبی قیمت ارز در داخل کشور منجر به کاهش نسبی قیمت خودروهای داخلی و خارجی خواهد شد. از این رو برای انتخاب بهترین زمان برای خرید خودرو باید سراغ تحلیل بازارهای مالی مانند بازار دلار باشید.

خرید چه نوع خودرویی سود بیشتری دارد؟(نو؟قدیمی؟)کدام‌یک آینده‌ بهتری دارد؟

خرید خودرو نو برای افزایش قیمت آن‌همان‌طور که توضیح دادیم با چالش‌های قانونی هم روبرو است. از این رو خیلی این رویه را برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو توصیه نمی‌کنیم. اما خریدوفروش خودروهای دست‌دوم در طول یک سال اگر با منطق صورت پذیرد می‌تواند سودی برابر با سود بازار مسکن و حتی بیشتر برای کاربر ایجاد کند. استفاده از بازار خودرو برای کسب سودهای ثابت جذابیتی است که در سرمایه گذاری در خودرو می‌توانید آن را برای خود ایجاد نمایید.

سرمایه گذاری روی خودروی معمولی یا لوکس؟

بازار خودروهای لوکس هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. اما ورود به این بازار نیاز به سرمایه‌های بیشتری دارد. از این گذشته استهلاک چنین خودروهای بسیار بالاتر از خودروهای معمولی است. با همه این تفاسیر افرادی هستند که با یک‌بار خریدوفروش خودروهای لوکس درآمدی برابر با درآمد یک سال یک کارمند به دست می‌آورند. از این رو برای انتخاب بین این دو روش سرمایه‌گذاری در بازار خودرو فارغ از سرمایه اولیه لازم فاکتورهای دیگری مانند محل زندگی خود، محبوبیت خودرو مورد نظر و قیمت آن را در نظر بگیرید.

بازدهی در بازار خودرو

نمودارها و آمارها نشان می‌دهد که بازدهی سرمایه گذاری در خودرو برای دوره‌های طولانی چندان بالا نیست. البته مقایسه آن با نرخ تورم می‌تواند همچنان جذاب باشد. در این امکان کسب سودهای مناسب در بازه‌های زمانی کوتاه و رسیدن به برخی درآمدهای ثابت از برخی روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار خودرو است که این بازار را همچنان یک بازار جذاب برای بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران نگه می‌دارد.

 

 

یک نظر بگذارید

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00