خانه اقتصاد چند اقتصاد برتر دنیا

چند اقتصاد برتر دنیا

اقتصاد کشورها بر اساس معیارهای مختلفی از جمله درآمد ناخالص ملی (GNI)، تولید ناخالص داخلی (GDP)، برابری قدرت خرید (PPP) و سایر موارد اندازه‌گیری می‌شود. اما در میان معیارها، معمولا تولید ناخالص داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که GDP ارزش کل کالاها و خدمات تولید شده در داخل مرزهای یک کشور را طی دوره زمانی خاص نشان می‌دهد. با اینکه در بسیاری از کشورها، معیار تولید ناخالص داخلی همواره دچار نوسان می‌شود، اما این کشورها کماکان توانسته‌اند جایگاه خود را ثابت نگه دارند. بر اساس آمارهای ارائه شده، کشورهای ایالت متحده آمریکا، چین، ژاپن، هند و آلمان بزرگترین اقتصادهای دنیا را دارند. در ادامه این نوشته قصد داریم چند اقتصاد برتر دنیا را که بر اساس GDP رتبه‌بندی شده‌اند را معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید. لازم به ذکر است، این آماره توسط صندوق بین‌المللی پول ارائه شده‌اند.
نکته مهم: کشورهایی که در این نوشته به شما معرفی می‌کنیم، با قیمت‌های فعلی اندازه‌گیری شده‌اند. بنابراین در طول زمان ممکن است کشورهای جدیدی به این فهرست اضافه و کشورهای فعلی حذف شوند.

معرفی 10 اقتصاد برتر دنیا

معرفی 10 اقتصاد برتر دنیا

طبق آماری که صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده، 10 اقتصاد برتر دنیا عبارتند از:

1. ایالت متحده آمریکا

ایالت متحده آمریکا از سال 1960 تا الان، رتبه 1 اقتصاد برتر دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور با داشتن تولید ناخالص داخلی 26.854 تریلیون دلار، بزرگترین اقتصاد جهان را دارد. عوامل مختلفی در رشد اقتصادی ایالت متحده تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازار مصرف بزرگ، منابع طبیعی فراوان، نیروی کار ماهر و محیط کسب و کار مطلوب اشاره کرد.
بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی این کشور متعلق به بخش‌ خدمات اقتصادی از جمله امور مالی، بیمه، املاک، خدمات تجاری و مراقبت‌های بهداشتی است.

2. چین؛ دومین اقتصاد برتر دنیا

بعد از ایالت متحده آمریکا، چین با داشتن تولید ناخالص داخلی 19.374 تریلیون دلار، رتبه دوم اقتصاد جهان را به خوداختصاص داده است. چین در دهه 1960 در رتبه چهارم قرار داشت. اما در سال‌های اخیر توانست خود را به رتبه دوم برساند که رقیب سرسختی برای آمریکا به شمار می‌رود. اقتصاد چین بر سه مولفه اصلی، یعنی تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری استوار است.

3. ژاپن

ژاپن با داشتن تولید ناخالص داخلی 4.410 تریلیون دلار، رتبه سوم اقتصاد برتر دنیا را دارد. اصلی‌ترین عامل رشد اقتصادی ژاپن، استفاده از ماشین آلات پیشرفته و خودکار است. همچنین اصلی‌ترین وجه تمایز ژاپن با سایر کشورها را می‌توان تکنولوژی روبه‌رشد آن برشمرد. این کشور، تمرکز قوی بر روی تحقیق و توسعه دارد و با نیروی کار ماهر شناخته می‌شود.

4. آلمان؛ چهارمین اقتصاد برتر دنیا

بعد از ژاپن، آلمان با داشتن تولید ناخالص ملی 4.309 تریلیون دلار، در رتبه چهارم قرار گرفته است. اقتصاد این کشور به شدت به صادرات متکی بوده و بخش‌های صنایع شیمیایی، دارویی، ماشین آلات خودکار و مهندسی آن شهرت بسیار بالایی دارند. عوامل مختلفی باعث رشد اقتصاد آلمان شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به نیروی کار حرفه‌ای، توسعه نیرومند، ارتقا مستمر و ابتکارات تحقیق اشاره کرد.
اما رشد اقتصادی آلمان همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است که مهمترین آن‌ها، کاهش نرخ باروری است. همچنین درصد بالای مهاجرت نیز سیستم رفاه اجتماعی این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد.

5. هندوستان

در رتبه پنجم اقتصاد برتر دنیا، هندوستان قرار دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 3.750 تریلیون دلار است. مولفه‌های مختلفی در پیشرفت اقتصاد هند موثر بوده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش‌های خدمات، فناوری اطلاعات، تولید و کشاورزی اشاره کرد. اقتصاد این کشور به شدت در حال رشد است و نیروی کار جوان، بازار داخلی عظیم، داشتن جامعه‌ای با مخارج نرمال و بهره‌گیری از فناوری‌های روز، سرمایه‌های اصلی این کشور محسوب می‌شوند.

6. بریتانیا؛ ششمین اقتصاد برتر دنیا

انگلستان اقتصاد بسیار پیشرفته‌ای دارد که توسط طیف گسترده‌ای از صنایع، همچون تولید، مالی و خدمات هدایت می‌شود. تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 3.159 تریلیون دلار است و یکی از بزرگترین صادرکنندگان به شمار می‌رود. همچنین رابطه خوبی با بازار اتحادیه اروپا دارد.

7. فرانسه

بعد از بریتانیا، کشور فرانسه با داشتن تولید ناخالص داخلی 2.9 تریلیون دلار، رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. اقتصاد فرانسه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به گردشگری، هوافضا، کشاورزی و کالاهای لوکس اشاره کرد. همچنین این کشور به دلیل داشتن زیرساخت پیشرفته، رفاه اجتماعی مناسب و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، شهرت زیادی به دست آورده است.

8. ایتالیا؛ هشتمین اقتصاد برتر دنیا

رتبه هشتم در تولید ناخالص داخلی به ایتالیا با داشتن 2.170 تریلیون دلار اختصاص یافته است. همچنین این کشور رتبه سوم اقتصاد اروپا را نیز دارد. عوامل مختلفی در رشد اقتصادی ایتالیا موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کشاورزی سخت کوش و پایه‌گذاری در امر بیزینس اشاره کرد.
اقتصاد این کشور به دلیل داشتن بدهی عمومی بالا، سیستم بانکی ضعیف، سیستم قضایی ناکارآمد و بیکاری جوانان، روند کندی دارد.

9. کانادا

در رتبه نهم اقتصاد برتر دنیا، کانادا قرار دارد که تولید ناخالص داخلی آن حدود 2.090 تریلیون دلار است. اقتصاد این کشور به منابع طبیعی همچون نفت، گاز، چوب و معدن متکی است. همچنین این کشور بخش خدماتی و صنایع تولیدی پررونق و متعهدی دارد.

10. برزیل

در رتبه دهم نیز کشور برزیل با تولید ناخالص داخلی 2.080 تریلیون دلار قرار گرفته است. اقتصاد این کشور بخش‌های گسترده‌ای دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به معدن، کشاورزی، تولید و خدمات اشاره کرد. جالب است بدانید، برزیل به عنوان مرکز جهانی تولید و صادرات محصولات کشاورزی شناخته می‌شود. همچنین عواملی مانند پیشرفت زیرساخت‌ها، قیمت کالاها و مصرف داخلی در رشد اقتصادی بریزیل تاثیرگذار هستند.

جدول رتبه‌بندی قدرت‌های اقتصادی جهان

در جدول زیر می‌توانید به طور خلاصه با قدرت‌های اقتصادی جهان و تولید ناخالص داخلی آن‌ها آشنا شوید.

کشور کشور تولید ناخالص داخلی (تریلیون دلار) سرانه (هزار دلار) سرانه (هزار دلار)
آمریکا 26.85 80.03
چین 19.37 13.72
ژاپن 4.41 35.39
آلمان 4.30 51.38
هند 3.75 2.6
بریتانیا 3.159 46.31
فرانسه 2.92 44.41
ایتالیا 2.17 36.81
کانادا 2.09 52.72
برزیل 2.08 9.67

در رتبه‌های بعدی نیز کشورهای روسیه، مکزیک، کره جنوبی، استرالیا، اسپانیا، اندونزی، ترکیه، هلند و عربستان صعودی قرار گرفته‌اند.

اقتصاد برتر جهان بر اساس شاخص سرزندگی اقتصادی

اقتصاد برتر جهان بر اساس شاخص سرزندگی اقتصادی

یکی از معیارهایی که می‌توان برای دسته‌بندی اقتصادهای برتر دنیا استفاده کرد، شاخص سرزندگی اقتصادی است. در این روش، کشورهای مختلف دنیا را بر طبق میزان توزیع عادلانه درآمد، ثروت، فرصت‌های برابر اجتماعی، میزان امید به زندگی و اختلاف طبقاتی رتبه‌بندی می‌کنند. نکته جالب توجه در این شاخص این است که بسیاری از کشورهایی که در میزان تولید ناخالص داخلی رتبه خوبی دارند، دارای میزان بسیار زیادی از نابرابری اقتصادی هستند. به طور مثال دو کشور چین و آمریکا که در تولید ناخالص داخلی، رتبه 1 و 2 را به خود اختصاص داده‌اند، در شاخص سرزندگی اقتصادی رتبه خوبی ندارند و فاصله طبقاتی در آن‌ها زیاد است.
در سال 2019 شاخص سرزندگی اقتصادی 82 کشور جهان در مجمع جهانی اقتصاد که در کشور سوئیس برگزار شده بود، مشخص شد. در این رتبه‌بندی، کشورهای دانمارک، نروژ و فنلاند توانستند با کسب امتیاز بالا، رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دهند. در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب کشورهای سوئد، ایسلند، هلند، سوئیس، اتریش، بلژیک و لوکزامبورک قرار گرفته‌اند. همچنین کشور آمریکا در رتبه بیست و هفتم، روسیه در رتبه سی و نهم و چین در رتبه چهل و پنجم قرار گرفت.

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردیم 10 اقتصاد برتر دنیا را از لحاظ تولید ناخالص داخلی معرفی کنیم. اما علاوه بر این معیار، اقتصادهای دنیا بر اساس معیارهای دیگری نیز ربته‌بندی می‌شود. اقتصادهای توسعه‌یافته‌ای همچون آمریکا و ژاپن به دلیل رسیدن به مرحله‌ای از بلوغ، نرخ رشد تولید ناخالص آهسته‌تری را تجربه می‌کنند. این در حالی است که کشورهای نوظهوری همچون هند و چین، نرخ رشد بسیار بالاتری دارند. علت اصلی آن هم ترکیب عواملی همچون جمعیت زیاد و رو به ‌رشد، طبقه متوسط رو به گسترش و صنعتی شدن سریع است.
امیدواریم با مطالعه این نوشته اطلاعات مفیدی نسبت به اقتصادهای برتر دنیا به دست آورده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یک نظر بگذارید

فهرست
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00