خانه مهاجرت کانادا یا انگلیس؟ بررسی کامل مهاجرت در 2023

جستجو

کانادا یا انگلیس؟ بررسی کامل مهاجرت در 2023

کانادا یا انگلستان؟ بررسی همه‌جانبه مهاجرت به این دو کشور در دقیق‌ترین

هر آن چه باید درباره‎‌‌ی مقایسه کانادا و انگلستان برای مهاجرت بدانید.

همه ما هنگامی که نام کشوری می‌‎آید تصویری نمادین از آن کشور در ذهنمان نقش می‌‎بندد. رنگ پرچم‎‌هایشان در خاطرمان زنده می‌‎شود و یا سعی می‌‎کنیم به آن چیزی که شناخته می‌‎شوند آن کشور‌ها را به یاد بیاوریم. اما واقعیت این است که برای زندگی این تصاویر آیکونیک به کار نمی‌‎آید.

هر کدام از ما برای انتخاب‎‌های خود دلایل محکمی باید داشته باشیم و از دایره منطق و شناخت نباید خارج بشویم.

آگاهی از شرایط سیاسی، اجتماعی و مهم‎تر از همه اقتصادی می‌‎تواند دورنمایی هر چه بهتر برای تصمیم‎گیری در زندگی ما ایجاد کند.

هر دهه کشور‌هایی در صدر آمار مهاجرت قرار می‌گیرند. تصمیم گرفتیم تا با بررسی و مقایسه دو کشور از دو قاره متفاوت اما با سیاست‎‌های مشترک عوامل مختلفی همچون سیاست، اجتماع و اقتصاد را بررسی کنیم.

انگلستان و کانادا دو کشوری هستند که در این مقاله مفصل درباره آن‎‌ها صحبت می‌‎کنیم اولین سؤالی که برای هر کسی در مهاجرت به این دو کشور پیش می‌آید یک سؤال بنیادین است:

زندگی در کانادا بهتر است یا انگلستان؟

کانادا زیبایی طبیعی گسترده و استاندارد زندگی بالایی دارد، اما انگلستان هم دارای تاریخ و تنوع فرهنگی غنی است. بنابراین، انتخاب محل زندگی به شخصیت، راحتی و ترجیح هر فرد بستگی دارد.

سؤال‎ مهم دیگری که همه می‌پرسند این است:

زندگی در انگلستان ارزان‌تر است یا کانادا؟

از نظر تورم و کنترل هزینه‎‌ها، کانادا از هزینه‌های کمتری در زندگی، از جمله هزینه‌های مسکن، تحصیل و مراقبت‌های بهداشتی، نسبت به انگلستان برخوردار است. سؤال دیگری که هر مهاجر در ذهنش نقش می‌بندد، سؤالی است که هر انسانی برای موفقیت در زندگی باید پیگیر آن باشد:

کانادا برای کار بهتر از انگلستان است؟

هم کانادا و هم انگلستان گزینه‌های شغلی فراوان و بازار‌های کار قوی دارند. این تصمیم تحت تأثیر عواملی مانند صنعت، فرصت‌های شغلی و انتخاب شخصی افراد برای برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی است.

سؤال ‎‌های دیگری هم شکل می‌‎گیرد که باید برای همه‎‌‌ی آن‎‌ها جواب داشت:

  • هزینه ویزای کانادا چقدر است؟
  • سؤالات متداول توسط دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در انگلستان
  • حساب بانکی دانشجویی در انگلستان کار پیچیده‎ای است؟
  • هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان چگونه است؟
  • جامعه انگلیس چقدر شبیه کانادا است؟
  • چرا انگلستان را برای زندگی انتخاب بکنیم؟
  • کدام یک از این کشور‌ها (کانادا یا انگلیس) برای دانشجویان بین‌المللی بهتر است؟

باید برای تک تک این سؤال‎‌ها جواب‎‌های دقیقی داشته باشیم و رسیدن به پاسخ تحقیق و مطالعه منابع دقیق فارسی و انگلیسی زبان را می‌خواهد. دقیق‌‎ترین در این مقاله پاسخ شما را می‌دهد.

انگلستان و کانادا از پنج دهه گذشته مقاصد تحصیلی در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی بوده‌اند. هر کدام از این دو کشور دارای سابقه قوی در ارائه آموزش عالی هستند و رتبه‌های برتر را در سراسر جهان به دست آورده‌اند!

مقایسه شرایط آموزش عالی انگلستان و کانادا

طبق سیستم آموزشی کانادا، کالج‌ها دیپلم و گواهی ارائه می‌کنند در حالی که دانشگاه‌ها مدرک ارائه می‌دهند. به عبارت ساده‌تر، اگر علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع لیسانس، دکترا یا فوق لیسانس هستید، باید به جای کالج در دانشگاه‌ها پذیرش بگیرید.

در انگلستان، شما می‌توانید «آموزش عالی» را از «دانشگاه» دریافت کنید. از سوی دیگر، تعریف کالج در انگلستان بسیار متفاوت است.

پس از گذراندن دوره‌های لازم، دانش‌آموزان می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع دو ساله در کالج‌های انگلستان پذیرش بگیرند. بعداً، دانشجویان می‌توانند مدرک لیسانس (سه ساله) را در دانشگاه‌های انگلستان دنبال کنند.

تعاریف «کالج‌ها» و «دانشگاه‌ها» در انگلستان و کانادا متفاوت است.

در انگلستان سه گروه آموزشی وجود دارد. آموزشگاه‎‌های خصوصی یا غیرانتفاعی، آموزشگاه‎‌هایی که زیر نظر دولت اداره می‌شوند و دانشگاه‎‌هایی که خصوصی و دولتی باید از نظارت دولت برخوردار باشند.

گروه‌های آموزشی دیگری هم در انگلستان وجود دارند که از شیوه‎‌های خاص خود استفاده می‌‎کنند. مجموعه راسل و کلیسا‌ها دو نمونه از این مجموعه‎‌ها هستند.

سیستم آموزشی کانادا (هم عشق و حال هم تحصیل)

سیستم آموزشی کانادا از دو ساختار دانشگاه‎‌های «دولتی، خصوصی» و« کالج‎‌ها و آموزشگاه‎ها» شکل گرفته است.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی: حق اعطای مدرک‌هایی مانند گواهینامه‌های یک ساله و دیپلم‌های فوق لیسانس را دارند.

کالج‌ها و مؤسسه‎‌ها: آموزش در زمینه‌های کاری کاربردی ارائه می‌دهد. این مؤسسه‎‌ها همچنین به عنوان مؤسسات فناوری، کالج‌های اجتماعی، دانشکده‌های هنر‌های کاربردی شناخته می‌شوند.

شرایط پذیرش برای تحصیل در انگلستان در مقایسه با کانادا ( کی از همه سخت‎گیرتره!)

انتخاب مهاجرت بین کانادا و انگلیس  به معیار‌های واجد شرایط بودن شما بستگی دارد. به عنوان مثال در مهاجرت تحصیلی در هر دو کشور، دانشجویان بایدشرایط ورود نسبتاً سختگیرانه خاص دانشگاه و قوانین دولتی هر دو کشور را رعایت کنند.

ویزای تحصیلی انگلستان در مقایسه با کانادا

یکی از دلایلی که همواره در بحث مهاجرت بررسی می‌‎شود. مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان جوان است. مهاجرت تحصیلی باعث می‌‎شود تا اقامت دایم پس از تحصیل یکی از امکاناتی باشد که جوانان بتوانند برای زندگی خود برنامه‎ریزی داشته باشند.

اگر به این فکر می‌کنید که آیا انگلستان بهتر از کانادا است؟ ، باید به روند ویزای دانشجویی هر دو کشور نگاه کنید. ما در «دقیق‎ترین»، روند دقیق پذیرش دانشجویی در هر دو کشور را به اشتراک می‌گذاریم.

ویزای تحصیلی انگلستان

ویزای تحصیلی تمام وقت در انگلستان به عنوان Tier ۴ شناخته می‌شود.

هزینه ویزای تحصیلی انگلستان حدود ۳۵۰ پوند است. ممکن است همین مبلغ را برای ویزای پیوست بپردازید.

هزینه اضافی بهداشتی بین‌المللی ۷۰۵ پوندی نیز باید پرداخت شود.

در مورد ویزای تحصیلی کوتاه مدت، باید قصد خروج از مرز‌های انگلستان را در مدت ۳۰ روز پس از اتمام دوره تحصیلی خود داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی انگلستان:

  • پاسپورت معتبر
  • شماره مرجع تأییدیه پذیرش برای مطالعات (CAS) و سایر مدارک درخواست شده برای اخذ CAS.
  • تصاویر به اندازه پاسپورت
  • گزارش غربالگری سل (در صورت درخواست)
  • اسناد ارزیابی
  • گزارش ترخیص کالا و وسایل شخصی از گمرک ATAS Academic Technology Approval Scheme.
  • گواهی وام دانشجویی از بانک (اگر وام دانشجویی گرفته‌اید)

گرفتن ویزای دانشجویی برای کانادا شرایط پیچیده‌‎ای دارد؟

دانشجویان ممکن است به مجوز تحصیل کانادا یا برنامه ویزای SDS نیاز داشته باشند.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا حدود ۱۵۰ دلار کانادا است. همچنین باید ۸۵ دلار کانادا به عنوان هزینه بیومتریک پرداخت کنید.

شما باید بیومتریک خود را ارسال کنید، اما حضور در دور مصاحبه ضروری نیست. فقط در صورت درخواست برای دور مصاحبه باید حاضر شوید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا را بدانیم:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از مؤسسه آموزشی تعیین شده (DLI)
  • شما باید مدارک مربوطه را ارائه دهید که نشان دهد ۱۰۰۰۰ دلار کانادا به عنوان کمک مالی دارید.
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • معاینه پزشکی مهاجرت (IME)
  • نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی
  • گواهی وام دانشجویی از بانک (اگر وام دانشجویی گرفته‌اید)
  • گواهی سرمایه‌گذاری تضمین شده از« GIC» سازمان مالی کانادا (در صورت درخواست)

مقایسه شرایط کار درحین تحصیل میان انگستان و کانادا

خوشبختانه، هر دو کشور به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهند تا در حین تحصیل، بسته به عوامل مختلف دیگر، به صورت پاره وقت کار کنند.

شرایط کار دانشجویی در کانادا چگونه است؟

طبق مجوز دانشجویی کانادا، شما واجد شرایط کار در دپارتمان‌های دانشگاه هستید. همچنین می‌توانید برای کارفرمایی که مستقیماً با دانشگاه در ارتباط است کار کنید. برای شروع کار، باید معیار‌های واجد شرایط بودن کارفرمای خود را رعایت کنید.

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، شما فقط در مرحله تحصیلی خود مجاز به کار هستید. پس از اتمام برنامه تحصیلی باید کار را متوقف کنید و درخواست تازه‎ای به اداره کار کشورکانادا ارایه بدهید و برای اقامت دایم اقدام کنید.

ویزای تحصیلی انگلستان که به عنوان ویزای Tier ۴ نیز شناخته می‌شود، به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد ۲۰ ساعت در هفته به صورت نیمه وقت کار کنند. دانشجویان بین‌المللی مقیم انگلستان می‌توانند در طول دوره تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای کامل کار دانشجویی در کانادا سال 2023

دانشجو اجازه دارد در دپارتمان‎‌های دانشگاه خود کار کند یا با یک کارفرمای وابسته به دانشگاه همکاری کند. همچنین دانشجو می‌تواند خارج از دانشگاه خود کار کند، اما این بستگی به شرایط و ضوابط برنامه تحصیلی و دانشگاه دانشجو دارد.

در مورد کار در حین تحصیل، اگر بپرسید انگلستان بهتر از کانادا است؟ باید گفت که انگلستان گزینه‌‎ی بهتری نسبت به کانادا است.

شرایط کاری که دولت انگلستان برای دانشجویان در نظر گرفته است ویژگی‎‌های بیشتری نسبت به کانادا دارد. هر چند که هزینه زندگی در کانادا نسبت به انگلستان پایین‌‎تر است.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در انگلستان و کانادا چه تفاوتهایی دارند؟

دولت انگلستان اخیراً یک مسیر جدید برای فارغ التحصیلان معرفی و پیشنهاد داده است. دانشجویان بین‌المللی که با مدرک کارشناسی یا بالاتر فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند پس از اتمام تحصیلات خود به مدت۲۴ ماه در انگلستان بمانند.

با آمدن به کانادا، گزینه اقامت برای دانشجویان بین‌المللی بسیار بهتر از انگلستان است. پس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، داوطلبان واجد شرایط می‌توانند برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) اقدام کنند، با این اقدام شما در پروسه‎ی شهروندی به طور خودکار قرار می‌‎گیرید.

یک انتخاب دشوار: کانادا یا انگلستان؟ شما باید تصمیم بگیرید!

تحصیل در کانادا و انگلستان همواره میان دانشجویان بین‌المللی و به ویژه در میان ایرانیان محبوب بوده است و شاید دلایل اصلی این تمایل، اقتصاد قوی، کیفیت بالای مراکز آموزشی و زبان رسمی در این دو کشور باشد.

مزیت‌ها و معایب تحصیل در کانادا و انگلستان مواردی است که باید از آن آگاه باشید.

مواردی مانند:

  • هزینه‌های تحصیل،
  • راه‌های اخذ اقامت دائم پس از تحصیل،
  • بازار کار

به تفصیل بررسی می‌کنیم.

اگر تحقیقات کاملی برای مقایسه این دو کشور انجام داده باشید، می‌دانید که هر دو از شرایط تحصیل فوق‌العاده خوب و دانشگاه‌های برتر جهانی برخوردار هستند. در واقع همین مسأله باعث شده است تا مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی باشند.

اگر به فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان نگاه کنید، متوجه می‌شوید اکثر مراکز تحصیلی با رتبه‌های ۵۰ تا ۱۵۰ مربوط به دانشگاه‌های این دو کشور است که از بین برترین آن‌ها می‌توانیم به اسامی زیر اشاره کنیم:

  • دانشگاه‌های کانادا: مک گیل، مک مستر، مونترال، تورنتو و بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه‌های انگلیس: وارویک، لندن، منچستر و ادینبورگ

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در کشور‌های انگلیس و کانادا بسته به شرایط و بازار کار با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طور مثال می‌توانیم بگوییم:

زمین‌شناسی، علوم کشاورزی، مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری، رشته‌های پرطرفدار کانادا شناخته می‌شوند.

علوم اجتماعی در شاخه روانشناسی، بازرگانی، داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و علوم طبیعی به‌خصوص در شاخه علوم بیولوژی، رشته‌های پرطرفدار انگلیس به‌شمار ‌می‌روند.

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث شده است تا شرایط تحصیل در انتخاب از بین انگلیس یا کانادا برای مهاجرت مد نظر قرار گیرد، هزینه‌های مربوط به شهریه خواهد بود.

همان‌طور که مستحضر هستید، هزینه‌های تحصیل به نوع رشته، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و مواردی از این قبیل وابسته است. اما با در نظر گرفتن تمامی عوامل می‌توان گفت هزینه تحصیل در انگلیس به مراتب بیشتر از کانادا خواهد بود.

مقایسه تحصیل در کانادا و انگلستان از نظر آکادمیک

به صورت کلی، تحصیل در کانادا در مقاطع تحصیلی عالی مانند کارشناسی ارشد و دکتری پژوهش محور هستند و تقریباً اکثر دانشگاه‌های کانادا برای مقطع ارشد از دانشجویان انتظار دارند در پایان دوره پایان‌نامه تحویل دهند. اما تمرکز دانشگاه‌های انگلستان در اکثر دوره‌ها بر مهارت محوری و انطباق با نیاز‌های بازار کار است.

همچنین طول دوره‌های تحصیلی در انگلستان کوتاه‌تر از کانادا است. به عنوان مثال طول دوره کارشناسی ارشد در کانادا دوساله و در انگلستان یک ساله است. ه

مین طور مدت زمان دوره کارشناسی و دکتری در کانادا ۴ ساله است اما در انگلستان این دوره‌ها ۳ ساله هستند.

مقایسه هزینه‌های تحصیل در کانادا و انگلستان ( هر چی ارزانتر بهتر!)

دانشگاه‌های کانادا به صورت میانگین شهریه‌ی پایین‌تری از دانشگاه‌های انگلستان دارند. اما دقت داشته باشید که طول دوره تحصیل در انگلستان کوتاه‌تر است و در برخی موارد و وابسته به دانشگاه‌های مورد نظر در دو کشور، ممکن است شهریه برای کل دوره با توجه به طول دوره تحصیل در انگلستان مقرون به صرفه‌تر باشد. بنابراین، حتماً شهریه کامل دانشگاه‌های انتخابی را پیش از اپلای بررسی نمایید. اما مزیت چشمگیر و غیرقابل انکار دانشگاه‌های کانادا، ارائه فاند و اسکالرشیپ‌های متنوع در مقاطع و مراکز آموزشی گوناگون است که متأسفانه ارائه این کمک هزینه به دانشجویان بین‌المللی به صورت بسیار محدود ارائه می‌شود.

مقایسه هزینه‌های زندگی روزمره دانشجویی در کانادا و انگلستان

هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا انگلستان ارتباط مستقیم با شهر محل تحصیل دارد.

به بیان دیگر، هزینه‌های زندگی در شهر‌هایی مانند لندن و تورنتو بسیار بالاتر از سایر شهر‌ها در این دو کشور است و به عنوان مثال ممکن است مجموع هزینه‌های تحصیل و زندگی در شهر بیرمنگام انگلستان از نظراقتصادی معقول‌تر از تحصیل در تورنتو کانادا باشد و یا تحصیل در شهر سنت جانز استان نیوفاندلند و لابرادور ارزان‌تر از تحصیل در لندن باشد.

مقایسه بازار کار پس از تحصیل در انگلستان و کانادا (کار و بار حسابی بعد از تحصیل گیر میآید؟)

هر دو کشور جز اقتصاد‌های برتر دنیا می‌باشند و فرصت‌های کاری بسیاری برای فارغ التحصیلان وجود دارد.

بزرگترین تفاوت در رونق صنایع و حرفه‌های گوناگون است و باید این رو در نظر داشت که بازار کار انگلستان برای طیف وسیع‌تری از رشته‌ها و صنایع از هنر گرفته تا پزشکی و تکنولوژی فرصت‌های کاری مناسبی فراهم می‌آورد. ولی فرصت کار در کانادا برای برخی رشته‌ها به مراتب سخت‌تر از سایر رشته‌ها است.

مقایسه ویزای همراه دانشجو کانادا و انگلستان( شرایط همسر و همراه شما خیلی مهم است!)

خوشبختانه در هر دو کشور امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان فراهم است ولی این نکته باید در نظر گرفته شود که کانادا قوانین منعطف‌تری برای اخذ ویزای همراه و خصوصاً برای فرزندان دانشجویان بین‌المللی دارد.

به عنوان مثال در کانادا می‌توان برای فرزندان زیر ۲۲ سال تقاضای ویزای همراه کرد اما این سن در انگلیس ۱۸ سال است.

همچنین، فرزند دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند از تحصیل رایگان بهره‌مند شوند اما این امکان در انگلستان میسر نیست. نکته دیگر این که در هر دو کشور همسر با ویزای کار وارد می‌شود و اجازه کار تمام وقت را دارد.

مقایسه فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا و انگلستان (کفش آهنی به پا کنید)

قابل توجه‌ترین تفاوت، وجود مراکز صادر‌کننده ویزای انگلستان در ایران است که متقاضیان را از سفر به کشور ثالث معاف می‌کند. در حالی که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا و انجام پروسه انگشت‌نگاری باید به یکی از کشور‌های همسایه سفر کرد.

برای اخذ ویزای تحصیلی هر دو کشور مدارکی مانند: نامه پذیرش از دانشگاه، گواهی تمکن مالی، مدرک زبان و ارائه سایر اطلاعات و فرم‌های مورد نیاز مطابق با استاندارد‌های اعلام شده از سوی اداره مهاجرت هر کشور ضروری است.

نکته دیگر که شاید ذکر آن شایان توجه باشد این است که انگلستان در صدور ویزا‌های تحصیلی روند منظم‌تری را دنبال می‌کند و در بازه زمانی معین و اعلام شده در ۹۰ درصد مواقع نتیجه درخواست را به متقاضی اعلام می‌نماید اما متأسفانه دراداره مهاجرت بالا به دلیل کثرت پرونده‌ها بی‌نظمی‌هایی در صدور ویزا‌های تحصیلی و روند رسیدگی به پرونده‌ها دیده می‌شود که تا حدی قابل چشم پوشی است.

مقایسه اجازه کار پس از تحصیل در کانادا و انگلستان

در هر دو کشور، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می‌توانند ویزای کار پس از تحصیل دریافت نمایند که مدت این نوع ویزای کار کاملاً بستگی به مدت دوره تحصیلی دارد. به عنوان مثال اجازه ویزای کار پس از تحصیل برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در انگلستان ۲ سال و برای دوره‌های دکتری ۳ سال است. مدت زمان ویزای کار در کانادا برای دوره‌های کارشناسی و دکتری ۳ ساله و برای ارشد ۲ ساله است.

مقایسه اخذ اقامت دائم در کانادا و انگلستان پس از تحصیل

در انگلستان برای اخذ اقامت دائم قطعاً باید پیش از اتمام ویزای کار پس از تحصیل اقدام کرد و نیز برای روش کاری حتماً باید یک کارفرمای انگلیسی که در لیست اداره مهاجرت انگلیس قرار دارد در یک شغل مورد نیاز این کشور برای متقاضی نامه حمایت صادرکند و با توجه به محدود بودن این رشته‌ها و حوزه‌های کاری اخذ اقامت کاری پس از تحصیل با کمی دشواری رو به رو است.

البته متقاضیان می‌توانند ویزای استارتاپ و یا ازدواج این کشور را درخواست نمایند و پس از گذراندن ۵ سال اقامت قانونی در انگلستان می‌توانند اقامت دائم این کشور را کسب نمایند.

کلام پایانی درباره مقایسه تحصیل در کانادا و انگلستان

در انگلستان برای اخذ اقامت دائم قطعاً باید پیش از اتمام ویزای کار پس از تحصیل اقدام کرد و نیز برای روش کاری حتماً باید یک کارفرمای انگلیسی که در لیست اداره مهاجرت انگلیس قرار دارد در یک شغل مورد نیاز این کشور برای متقاضی نامه حمایت صادرکند و با توجه به محدود بودن این رشته‌ها و حوزه‌های کاری اخذ اقامت کاری پس از تحصیل با کمی دشواری رو به رو است.

البته متقاضیان می‌توانند ویزای استارتاپ و یا ازدواج این کشور را درخواست نمایند و پس از گذراندن ۵ سال اقامت قانونی در انگلستان می‌توانند اقامت دائم این کشور را کسب نمایند.

در کانادا، بیش از ۸۰ روش مهاجرتی جهت اخذ اقامت دائم این کشور وجود دارد و به علاوه هر استان کانادا برنامه ویژه‌ای برای جذب فارغ التحصیلان بین‌المللی اختصاص داده است و اداره مهاجرت کانادا توجه ویژه‌ای به جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند به راحتی اقامت دائم این کشور را کسب نمایند اما به هیچ وجه اخذ اقامت دائم انگلستان میسر نیست.

رونق در بازار کار؛ انگلستان یا کانادا؟

کانادا سیاست‌های مهاجرتی آسانی دارد که به شما اجازه می‌دهد با مجوز کار به راحتی به کانادا مهاجرت کنید. اما وقتی نوبت به انگلستان می‌رسد، گرفتن ویزای کار بسیار دشوار است. به غیر از این میانگین حقوق ماهانه در کانادا بالاتر از انگلستان است. هر چند ارزش پوند در مقیاس جهانی بالاتر است.

آیا اقتصاد کانادا بهتر از انگلستان است؟

اقتصاد کانادا

بعد از ویروس کرونا، اتفاق‎های مختلفی در دنیا افتاد مثلاً قیمت بورس در پایان ۲۰۱۹ نسبت به امروز در دو کشور انگلستان و کانادا این گونه رقم خورد:

شاخص بورس انگلیس منفی ۲۰ درصد افت کرد. شاخص بورس آمریکا-کانادا منفی ۱۱ درصد افت داشت. در کل بورس‌های جهان به صورت کلی منفی ۸ درصد بوده‌اند.

اقتصاد کانادا شرایط بهتری را در زمان ویروس کرونا داشته و نشانه‌های بهبود در آن از سال آینده پیش‌بینی می‌شود. قیمت املاک مناسب و نرخ رشد بیکاری در حال تصحیح شدن است.

بازار بورس کانادا از سال ۲۰۲۱ از همه رقبای اصلی خود بهتر عمل کرده است.

دلیل رشد و شکوفایی بازار بورس، سیاست‎‌های مهاجرتی مبتنی بر رشد جمعیت و ورود سرمایه‎‌های متنوع به بدنه اقتصاد کانادا است.

جامعه‌‎ی کانادا به سطح بیکاری کم سابقه‌ای نزدیک است. با ۴. ۴ درصد، تورم به نصف نرخ‎ها در حال اجرا است و تولید ناخالص داخلی سرانه آن ۵۸۰۰۰ دلار است ودر مقایسه با تولید ناخالص داخلی ۵۴۰۰۰ دلاری انگلستان از وضعیت بهتری برخوردار است.

قطعاً سرمایه‌گذاری و تجارت در کشور‌هایی مانند انگلیس و کانادا در گرو بررسی کامل شرایط اقتصادی این دو کشور خواهد بود.

کانادا برخلاف انگلستان از منابع طبیعی زیاد، زمین‌های ارزان قیمت و توانایی فوق‌العاده در جذب نیرو‌های کاری ماهر برخوردار است.

همچنین همسایگی و مشارکت تجاری کانادا با ابر قدرت اقتصادی جهان یعنی ایالت متحده آمریکا باعث شده است تا این کشور در مقایسه با کشور‌های اروپایی به‌ویژه انگلیس، شرایط اقتصادی و فناوری بهتری داشته باشد.

کانادا و انگلستان کشور‌هایی با روابط تاریخی قوی هستند که پادشاهی انگلستان حاکم هر دو کشور است.

با این حال، برخی تفاوت‌های شایع بین این دو کشور وجود دارد، که شاید با توجه به فاصله جغرافیایی بین آن‌ها و تفاوت بزرگ بین دو سرزمین تعجب‌آور نباشد.

هنوز هم نمی‌توانید بین کانادا یا انگلیس انتخاب کنید؟

انگلستان یا کانادا برای زندگی کدام بهتر است؟

وقتی شیوه زندگی دو ملت را در نظر بگیرید، احتمالاً می‌بینید که کانادایی بودن با انگلیسی بودن بسیار متفاوت است!

Zoe Dawes، نویسنده کتاب The Quirky Traveller، نظر خود را در مورد شیوه زندگی کانادایی‌ها اینگونه بیان می‌کند: “ترکیبی از تأثیرات انگلستانی و فرانسوی در کشوری منحصر به فرد با تاریخ متنوع، ورزش و سرگرمی، فرهنگ، غذا‌ها و طبیعتی بی‌نظیر است.”

آب و هوا و تنوع جغرافیایی کانادا همه چیز را از روز‌های آفتابی در ساحل گرفته تا اسنوبورد در ارتفاعات کوهستانی دارد.

انگلستان و کانادا دو کشور قدرتمند و توسعه یافته جهان هستند که انتخاب هر یک از آن‌ها بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید به یکی از آن‌ها مهاجرت کنید و در مورد این‎که کدام کشور برای شما بهتر است سردرگم هستید، سعی کنید مزایا و معایب هر دو کشور را در دو کفه‎ی ترازو قرار دهید و نسبت به وضعیت زندگی شخصی خود تصمیم‎گیری کنید. برای انتخاب صحیح باید عوامل مهمی را برای سنجش در اولویت قرار دهید:

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید کدام کشور برای مهاجرت شما بهتر است:

مقایسه هزینه و خرج زندگی  (دخل و خرج) در دو کشور

طبق یک گزارش، هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با انگلستان تقریباً ۸. ۷ درصد کمتر است.

در کانادا می‌توانید زندگی با کیفیتی داشته باشید بدون این‎که فشار مالی زیادی متحمل بشوید.

در انگلستان، مدیریت استاندارد زندگی بسیار دشوار است زیرا مطمئناً بر پس انداز شما تأثیر می‌گذارد.

خدمات زیادی در کانادا وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهید، اما در انگلستان، هر سرویس اولیه روی دست شما خرج می‌گذارد.

به عنوان مثال – در کانادا شهروندان دائمی، خدمات مراقبت‌های بهداشتی رایگان دریافت می‌کنند. اما در انگلستان، بدون بیمه درمانی مناسب، نمی‌توانید به بیمارستان بروید زیرا هزینه گزافی برای شما خواهد داشت.

مقایسه بازار کار کانادا و انگلستان 

وقتی صحبت از بازار کار می‌شود، هر دو کشور کاملاً شبیه یکدیگر هستند، اما در مقایسه با انگلستان، کار در کانادا بسیار آسان‌تر است.

میانگین حقوق ماهانه در کانادا بالاتر از انگلستان است. در کانادا، میانگین حقوق ماهانه نزدیک به ۳۲۱۷. ۴۳ دلار (۱۸۶۴. ۱۰ پوند) است، از سوی دیگر در انگلستان میانگین حقوق ماهانه حدود ۳۱۰۹. ۱۴ دلار (۱۸۰۱. ۳۶ پوند) است.

کانادا هزینه زندگی پایینی دارد، بنابراین شما ابتدا درآمد بیشتری کسب می‌کنید و کمتر هم خرج می‌کنید، که این امر برای شما فرصتی را فراهم می‌کند تا مقداری پس انداز داشته باشید.

مقایسه سیستم‌های بهداشتی و درمانی

اگر شهروند دائم کانادا هستید، واجد شرایط دریافت مدیکیرmedicare   کانادا هستید که سیستم مراقبت بهداشتی جهانی است.

به هر شهروند کانادایی خدمات بهداشتی از طریق بیمه سلامت عمومی ارائه می‌شود. انگلستان همچنین دارای خدمات مراقبت‌های بهداشتی عمومی است، اما در مقایسه با سایر کشور‌ها مناسب نیست و در انگلستان، افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی خصوصی، داشتن بیمه درمانی مناسب را اجباری می‌کند.

در کانادا انواع مختلفی از سازمان‌های بهداشتی مانند دولتی، نیمه خصوصی و خصوصی وجود دارد که می‌توانید بیمارستان‌ها را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. اگر بیمه درمانی مناسبی در آن شرایط برای خدمات بهتر دارید، می‌توانید برای درمان به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنید.

مقایسه سیستم‌های آموزشی انگلیس و کانادا (دیگه آن زمان‎ها گذشت!)

در هر دو کشور، آموزش ابتدایی و متوسطه کاملاً رایگان است، اما برخی از معیار‌های هزینه برای آموزش عالی وجود دارد.

هزینه‌های تحصیل در هر دو کشور زمانی که آن را با ایالات متحده مقایسه می‌کنیم بسیار پایین است.

دولت‌های کانادا و انگلستان انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی را برای تحصیلات عالی به دانشجویان ارائه می‌دهند که این بورسیه باعث کاهش هزینه‌های تحصیل در دانشگاه می‌شود.

کانادا یا انگلستان کدام یک در دوران بهتری به سر می‎‌‌برند؟

هنگامی که به عنوان یک مهاجر به کانادا مهاجرت کردید، می‌توانید به راحتی خود را برای «پی آر » کانادا ثبت نام کنید. از طرف دیگر وقتی به انگلستان مهاجرت می‌کنید، ویزای مهاجرتی به شما می‌دهند که «پی آر» انگلستان را دریافت نمی‌کنید.

کانادا گزینه‌های آسانی برای شهروند شدن ارائه می‌دهد، فقط پس از اتمام مدت ۳ سال زندگی در کانادا، می‌توانید برای شهروندی کانادا با مقدار مالیات کمتری در مقایسه با انگلستان درخواست دهید. برای گرفتن تابعیت انگلستان باید حداقل ۶ سال را در آنجا سپری کنید و پس از آن واجد شرایط شهروندی شوید. هنگام رسیدگی به درخواست شهروندی، باید مقدار زیادی مالیات بپردازید.

سبک زندگی در کانادا در مقایسه با انگلستان بسیار لذت بخش‌تر است. کانادا جامعه‌ای باز دارد که از مهاجرانی که از نقاط مختلف جهان آمده‌اند استقبال می‌‎کند و پذیرا است.

نرخ جرم و جنایت در کانادا بسیار پایین است، کانادا یکی از امن‌ترین کشور‌های جهان است. در کانادا، شما حجم کار اضافی ندارید زیرا ساعات کاری در کانادا در مقایسه با هر کشور دیگری بسیار کم است.

اگر «پی آر »انگلستان را با کانادا بخواهیم مقایسه کنیم، پی آر کانادا بسیار بهتر است. با «پی آر »در کانادا، امکانات زیادی را دریافت می‌کنید که در انگلستان فاقد آن هستند.

بنابراین، اگر بخواهیم تمامی جوانب امر را بسنجیم و بر اساس تجارب باقی هموطنان استفاده بکنیم در کانادا فرصت‌های کاری و سبک زندگی بهتری خواهید داشت.

آیا پاسپورت انگلستان از کانادا قوی‌تر است؟

پس از فرانسه، ایرلند، پرتغال و انگلستان با امکان سفر به ۱۸۷ کشور جهان در جایگاه ششم قرار دارد.

رتبه هفتم این جدول کشور‌هایی مانند بلژیک، جمهوری چک، نیوزلند، نروژ، سوئیس و ایالات متحده با امکان سفر به کشور۱۸۶ قرار دارند و استرالیا، کانادا، یونان و مالت با امکان سفر به ۱۸۵کشور در رتبه هشتم قرار دارند. در یک نتیجه‎گیری ساده پاسپورت انگستان از اعتبار بیشتری در سطح بین‌المللی برخوردار است.

شرایط اقامت انگلستان صاف و پوست کنده بدانیم:

برای مهاجرت به انگلستان باید یکی از ۴نوع ویزای اصلی Tier را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

ویزای دانشجویی انگلیس Tier۴

ویزای دانشجویی انگلستان به دو دسته افراد بالای ۱۷. ۵ سال سن و پاییین آن تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱- افراد با سن ۱۷. ۵ سال به بالا: Tier۴ General

برای قبولی این ویزا باید ۴۰ امتیاز کسب کنید. این افراد باید پذیرش خود را از یک مؤسسه آموزشی گرفته و ۴ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی در انگلستان برای اخذ ویزا اقدام نمایند. دانش زبان انگلیسی مهم است.

امتیازبندی ویزای دانشجویی انگلیس:

۱۰ امتیاز: تمکن مالی (۱۲هزار پوندسالانه)

۱۰ امتیاز: آیلتس آکادمیک

۲۰ امتیاز: پذیرش دانشگاه

۲- افراد با سن ۱۷. ۵ سال به پایین: Tier۴ Child

برای قبولی این ویزا باید ۳۰ امتیاز کسب کنید. تمکن مالی برای فرزند توسط والدین ارائه خواهد شد.

ویزای کار انگلیسی Tier۲

برای شروع باید یک کارفرما در انگلستان دعوتنامه رسمی صادر کند. این شغل باید تخصص و مهارت شما را نیازمند باشد. جاب آفر صادر شده باید از اداره کار انگلیس تأییدیه دریافت کند. مدت زمان این ویزا حداکثر پنج سال است.

ویزای سرمایه‌گذاری انگلیس Tier۱

به ۳ بخش این ویزا تقسیم‌بندی می‌گردد:

  • ویزای استارت آپ انگلیس: یک طرح نوآورانه با بیزینس پلن و ثبت شرکت که مورد حمایت شرکت‎‌های حامی تأییدشده توسط دولت انگلستان هستند شما را به اقامت می‌رساند. همچنین باید حداقل دانش زبان انگلیسی را داشته باشید. مدت زمان اعتبار این ویزا ۲سال وبدون قابلیت تمدید است.
  • ویزای مبتکرانه انگلیس: یک طرح نوآورانه با بیزینس پلن و ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار پوند که مورد حمایت شرکت‎‌های حامی تأییدشده توسط دولت انگلستان هستند شما را به اقامت می‌رساند. مدت زمان اعتبار این ویزا ۳ سال و امکان تمدید دارد.
  • خرید اوراق قرضه انگلیس: نیازمند مدارک خاصی بجز سپرده‌گذاری ۲ میلیون پوند نیست. مدت این نوع ویزا ۳ ساله و پس از ۵ سال زندگی به اقامت دائم تبدیل می‌گردد.

مقایسه فرهنگ و آداب‌ورسوم کانادا و انگلیس

آشنایی با فرهنگ شهرنشینی و آداب‌ورسوم کشوری که می‌خواهید به آن مهاجرت کنید، بسیار مهم است؛ چرا که قرار است در آن‌جا زندگی کنید و با مردم آن‌جا خو بگیرید. پیش از آن که بخواهیم به‌صورت مفصل وارد این بحث شویم، آیا پیش‌زمینه‌ای در مورد فرهنگ کانادا یا انگلیس دارید؟

نکته مهم، این است که باور‌های غلط فرهنگی در کشور‌های مختلف، اجتناب‌ناپذیر است.

یک نگاه کلی در مورد فرهنگ کانادا یا انگلیس، نشان می‌دهد که دو کشور غربی چقدر می‌توانند از لحاظ فرهنگی متفاوت باشند. نقطه مشترک فرهنگ این دو کشور، میهن‌دوستی و غرور مردمشان است.

مردم اروپا در قاره‌ای کوچک زندگی می‌کنند که بیش از ۲۰ کشور را در خود جا داده و از هزاران لهجه، زبان، فرهنگ، غذا و ذهنیت مختلف تشکیل شده است. مردم انگلیس می‌توانند سوار ماشینشان شوند و پس از یک روز رانندگی، چند کشور مختلف را پشت سر بگذارند.

این در صورتی است که اگر شما از تورنتو به‌مدت یک روز رانندگی کنید، احتمالاً به انتاریو می‌رسید! مردم کانادا بیشتر غرق در زندگی خودشان هستند و برعکس اروپایی‌ها تمایلی به گرم گرفتن با غریبه‌ها ندارند.

همچنین، مردم کانادا خیلی مراقب واژه‌هایی که بیان می‌کنند، هستند و سعی می‌کنند در کمال ادب و احترام با دیگران گفت‌وگو کنند. این فرهنگ اجتماعی، برای افرادی که تمایل دارند از اصطلاحات طعنه‌آمیز، شوخی و فحش دادن استفاده کنند، کمی دشوار خواهد بود.

با وجود آداب‌ورسوم متفاوت کانادا یا انگلیس، اقامت در هر دو کشور آسان و لذت‌بخش است. مردم هر دو کشور با رفتار‌های دوستانه از مهاجران استقبال می‌کنند و مهاجرستیزی در فرهنگ هیچ‌کدامشان جایی ندارد. در ادامه با تمام فاکتور‌های فرهنگی انگلیس و کانادا آشنا خواهید شد.

نگاهی به فرهنگ اجتماعی و خانوادگی مردم کانادا

برای این‌که درک بهتری از دنیای فرهنگ‌ها داشته باشید و متوجه شوید که جامعه کانادا یا انگلیس بهتر است؟

با استفاده از اطلاعات سایت commisceo-global، این بخش را برایتان آماده کرده‌ایم. مردم کانادا طبق آداب‌ورسوم سنتی خود، سالانه ۱۰ جشن و فستیوال برگزار می‌کنند.

همچنین، برای این‌که با فرهنگ خانوادگی کانادا یا انگلیس آشنا شوید، چند رسم مهم در خانواده‌های کانادایی را گردآوری کرده‌ایم که عبارتند از:

• در کانادا قانونی با عنوان common law وجود دارد که باعث می‌شود، ازدواج‌های غیر رسمی هم از حقوق قانونی ازدواج‌های رسمی برخوردار شوند. در ۳ استان بریتیش کلمبیا (British Columbia)، لابرادور (Labrador) و نیوفاندلند (Newfoundland)، پارتنر‌ها برای برخورداری از این حقوق باید حداقل ۲ سال با هم زندگی کنند. در استان انتاریو (Ontario) هم زوج‌ها باید یک دوره ۳ ساله را طی کنند و یک فرزند هم داشته باشند.

• برابری جنسیتی در خانواده‌های کانادایی بیشتر از قبل شده و مردان بیشتری در کار‌های خانه، مراقبت از کودکان و تهیه وعده‌های غذایی مشارکت می‌کنند.

مقایسه روش‌های مهاجرتی به کانادا یا انگلیس

روش‌های مهاجرتی به کانادا یا انگلیس، متنوع و متعدد هستند و به‌طور کلی شامل ویزا‌های کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری و غیره می‌شوند.

برای این‌که با روش‌های مهاجرتی در کانادا یا انگلیس آشنا شوید، لازم است که هرکدام از آن‌ها را به‌صورت یک لیست و جداگانه به شما معرفی کنیم.

آشنایی با روش‌های مهاجرت به کانادا

با توجه به اطلاعات سایت Canada.ca، روش‌های مهاجرتی به کانادا عبارتند از:

  • ویزای اکسپرس اینتری (Express Entry): مهاجرت به‌عنوان یک کارگر ماهر
  • برنامه‌های استانی کانادا (Provincial nominees): مهاجرت به‌عنوان یک شخص واجد شرایط کار در استان‌های به‌خصوص کانادا
  • برنامه مهاجرتی آتلانتیک (Atlantic Immigration Program): مهاجرت تحصیلی یا کاری به استان‌های نیوبرانزویک (New Brunswick)، جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)، نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، نیوفاندلند (Newfoundland) و لابرادور (Labrador)
  • ویزای کارآفرینی و استارت‌آپ (Start-up Visa): مهاجرت برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید که جزء مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است.
  • مهاجرت روستایی و شمالی (Rural and Northern Immigration Pilot): این برنامه مهاجرتی برای حمایت از اقتصاد محلی و روستایی مناطق شمال کاناداست.
  • برنامه مهاجرتی کشاورزی (Agri-Food Pilot): مهاجرت برای کار در صنایع و مشاغل مربوط به کشاورزی و مواد غذایی
  • تبدیل اقامت موقت کانادا به دائم temporary resident to permanent resident pathway: ویژه مهاجرینی که اقامت موقت دارند و در حال حاضر در کانادا کار می‌کنند.
  • برنامه مهاجرتی اقتصادی (Economic Mobility Pathways Pilot): اخذ اقامت از طریق روش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری
  • اقامت پناهندگی (Refugees): مهاجرت به‌عنوان یک پناهنده
  • برنامه مهاجرتی خانوادگی (Family Sponsorship): مهاجرت با همسر، شریک زندگی، فرزندان، والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ و سایر بستگان
  • برنامه مهاجرتی کارگر ماهر در استان کبک (Quebec-selected skilled workers): مهاجرت به‌عنوان یک شخص ماهر به استان کبک
  • برنامه خوداشتغالی (Self-employed): مهاجرت در قالب خوداشتغالی در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی که جزء مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که شامل یک نوع ویژه با عنوان Federal self-employed هم می‌شود
  • ویزای کاری (work permit): دو نوع مجوز کاری برای مهاجرت به کانادا وجود دارد که شامل برنامه موقتی کارگران خارجی (TFWP) یا (the Temporary Foreign Worker Program) و برنامه IMP یا (the International Mobility Program می‌شود.
  • ویزای تحصیلی (Study Permit): امکان مهاجرت به کانادا از طریق ادامه تحصیل در همه مقاطع (از دبستان تا دوره‌های فوق دکترا)
  • ویزای سرمایه‌گذاری (Canada investor visa): این ویزای مهاجرتی شامل ۴ نوع ویزای سرمایه‌گذاری (Investor Visa)، ویزای کارآفرینی (Entrepreneurship Visaکه شامل ۲ نوع برنامه Federal Entrepreneur و ویزای استارت‌آپ می‌شود، ویزای خود اشتغالی و برنامه مهاجرتی Business PNP Programs

آشنایی با روش‌های مهاجرت به انگلیس

برای آگاهی نسبت به روش‌های مهاجرتی انگلیس، با استفاده از اطلاعات سایت y-axis.com، روش‌های ورود به انگلیس را بررسی کرده‌ایم که عبارتند از:

  • اقامت در انگلیس از طریق ادامه تحصیل (UK Study visa): این روش مهاجرتی شامل ۲ بخش ویزای کاری موقت (Temporary work visa) شامل ویزای Seasonal Worker، ویزای Government Authorised Exchange، ویزای Creative Worker، ویزای Religious Worker، ویزای Charity Worker و ویزای International Agreement است.
  • بخش ویزای کار دائمی شامل ویزای Senior or specialist worker،
  • ویزای Overseas Domestic
  • ویزای Graduate Trainee
  • ویزای Secondment Worker
  • ویزای Service Supplier
  • ویزای UK Expansion Worker
  • ویزای Representative of an overseas Business
  • ویزای Apply for a service providers from Switzerland است.
  • ویزای کاری (UK Work visa): شامل مهاجرت به انگلیس با پیشنهاد شغلی یا job offer ا است.
  • مهاجرت ازدواجی (Marriage visa): در این روش، اگر با یک شهروند انگلیسی یا انگلستانی که اقامت دائم دارد، ازدواج یا نامزد کنید، اقامت این کشور را به‌دست می‌آورید.
  • برنامه مهاجرتی تجاری (Business Visa): ویزای تجاری انگلیس شامل ویزای Business Visitor، ویزای Short-term Business، ویزای Innovator، ویزای استارت‌آپ و ویزای Global Business Mobility است.
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری (Investor Visa): این ویزای مهاجرتی شامل همه روش‌هایی است که به سرمایه‌گذاری در انگلیس ختم می‌شوند.
  • ویزای پناهندگی (Refugee Visa): این ویزا برای مهاجرت از طریق پناهندگی و در‌امان ماندن پناهندگان از آزار و اذیتی است که در کشورشان متوجه آن‌ها شده است

آب‌وهوای انگلیس و کانادا

بسیاری از مهاجران زمان تصمیم به مهاجرت شرایط آب‌وهوایی کشور مقصد را در نظر می‌گیرند. به هر حال کانادا کشوری سردسیر محسوب می‌شود و در واقع بخش شمالی آن به خاطر دمای زیر صفر در طول سال، خالی از سکنه است. اما دمای بخش جنوبی در بیشتر سال گاهی تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

انگلیس در مقایسه با کانادا از آب‌وهوای معتدل‌تری برخوردار است و به عبارتی کشور چهارفصل نامیده می‌شود. بد نیست بدانید ژوئن با بیشترین دمای ۳۲ درجه و ژانویه و فوریه با کمترین دمای صفر درجه به ترتیب گرم‌ترین و سردترین ماه‌ها در کشور انگلیس به‌شمار ‌می‌روند.

دستمزد و مالیات در انگلیس و کانادا

در انتخاب از بین انگلیس یا کانادا برای مهاجرت، پارامتر‌هایی از قبیل میزان دستمزد و مالیات بسیار حائز اهمیت هستند. طبق آخرین اطلاعاتی که در دست داریم، باید بگوییم میانگین دستمزد ماهانه در کانادا کمی بیشتر از انگلیس است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. چرا که دولت کانادا مالیات ۴۰ درصدی برای افراد در نظر گرفته است. در صورتی که مالیات در انگلیس کمتر از این مقدار و حداکثر برابر با ۳۵ درصد خواهد بود.

بهترین مکان‌ها برای زندگی در کانادا

در ابتدا به این مورد توجه کنید که آمار‌ها همیشه یک تصویر دقیق و واضح را نشان نمی‌دهند و بر اساس تحقیقات بر روی یک گروه خاص هستند.

مانند هر کشور دیگری، کانادا دارای محله‌های گران قیمت و ارزان است. به طور طبیعی، مناطق شهری با امکانات رفاهی مناطق گران‌تری هستند.

شهر‌های سراسر کانادا می‌توانند از نظر هزینه در موارد مختلف بسیار متفاوت باشند. در زیر پنج شهر گران قیمت برای زندگی در کانادا ( بر اساس قیمت خانه) آورده شده است:

  • ونکوور، بریتیش کلمبیا (قیمت متوسط خانه: ۱، ۰۸۷، ۵۰۰ دلار)
  • تورنتو، انتاریو (قیمت متوسط خانه: ۷۶۸، ۴۰۰ دلار)
  • ویکتوریا، بریتیش کلمبیا (قیمت متوسط خانه: ۸۰۰، ۶۷۲ دلار)
  • همیلتون-برلینگتون، انتاریو (قیمت متوسط خانه: ۵۹۱، ۴۸۱ دلار)
  • کلگری، آلبرتا (قیمت متوسط خانه: ۴۳۰۰۰۰هزار دلار)

برعکس، شهر‌هایی هستند که قیمت خانه کمتر و در واقع هزینه‌های زندگی نیز کمتر است. این مناطق دارای متوسط دستمزد عالی برای منطقه‌ای با قیمت مسکن کمتر هستند! این امر این شهر‌ها را به یک پیشنهاد جذاب برای افراد مجردی که قصد مهاجرت دارند تبدیل می‌کند! شهر‌هایی مانند:

  • سنت جان، نیوبرانزویک: (قیمت متوسط خانه: ۱۷۱، ۵۹۶ دلار، متوسط درآمد یک نفر: ۳۹، ۱۶۳ دلار)
  • *Greater Moncton، نیوبرانزویک: (قیمت متوسط خانه۸۰۰، ۱۷۴ دلار، متوسط درآمد یک نفر: ۴۵۶، ۳۹ دلار)
  • فردریکتون، نیوبرانزویک: (قیمت متوسط خانه: ۱۷۹، ۹۸۱ دلار، متوسط درآمد یک نفر: ۳۴، ۷۲۴ دلار)
  • ساگوئنای، کبک: (قیمت متوسط خانه: ۱۶۱، ۵۸۷ دلار، متوسط درآمد یک نفر: ۲۹، ۱۲۵ دلار)

قبل از مهاجرت به کانادا داشتن یک برنامه دقیق بسیار مهم است. به عنوان مثال، باید مطمئن شوید که در کانادا شغلی دارید یا می‌توانید از راه دور درامدی داشته باشید. همچنین اگر قصد کار در کانادا را دارید باید بسیاری در این زمینه تحقیق و بررسی کنید.

کیفیت زندگی در کانادا در مقابل انگلستان

اگر قصد زندگی در کانادا را دارید بهتر این موارد را بدانید:

  • شانس زندگی طولانی‌تر: میانگین‌امید به زندگی در انگلستان ۸۱ سال است. این دوره برای زنان ۸۳ سال و برای مردان ۷۹ سال است. با این حال، در کانادا، متوسط عمر ۸۲ سال است و ۸۵ سال برای زنان و ۷۹ سال برای مردان این دوره تخمین‌زده شده است. در هر دو کشور، زنان به احتمال زیاد بیشتر از مردان عمر می‌کنند. زنان کانادایی ۲۲. ۲ درصد کمتر در هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند. حدود ۷ درصد از ۱۰۰۰ زن در هنگام زایمان در کانادا و ۹ درصد از هر ۱۰۰۰ در انگلستان می‌میرند.
  • در کانادا افراد ۲۶ درصد کمتر برای مالیات هزینه می‌کند: نرخ مالیات در انگلستان بسیار بیشتر از کانادا است. در انگلستان حداکثر نرخ مالیات ۴۵درصد و در کانادا ۳۳ درصد است.
  • در انگلستان بیشتر برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه خواهید کرد: اگرچه کانادا یکی از بهترین خدمات بهداشتی در جهان را دارد، اما بدون هزینه نیست. در انگلستان، ۹. ۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. در کانادا، حدود ۱۰. ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی معمولاً هزینه می‌شود به همین دلیل بودجه بیشتری برای این مورد صرف شده و هزینه‌های کمتری از سمت افراد برای این مورد نیاز به پرداخت است.
  • ۳۷. ۳ درصد کمتر احتمال دارد که در کانادا افراد زیر خط فقر زندگی کنند: با وجود استاندارد بالای زندگی در کانادا، هنوز خط فقر ملی وجود دارد. در حال حاضر، حدود ۹. ۴ درصد از مردم کانادا زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در حالی که این رقم در انگلیس ۱۵. ۰ درصد است.

مقایسه زندگی شهری در 2 کشور

هزینه زندگی در کانادا و انگلستان بسته به جایی که تصمیم به زندگی دارید متفاوت است و معمولاً شهر‌های معروف؛ گرانتر هستند.

ونکوور در قدیم گران‌ترین شهر کشور کانادا بود اما بر اساس آخرین آمار، تورنتو از نظر هزینه‌های زندگی با آن برابر یا حتی بیشتر است. با این حال، احتمالاً خوشحال خواهید شد که بدانید شهر‌های کانادا به طور کلی در آخرین نظرسنجی هزینه زندگی جهان شهر‌هایی کم هزینه شناخته شده‌اند.

مقایسه کانادا با انگلستان در زمینه زندگی شهری چگونه است؟ در انگلستان، متوسط قیمت خانه برای یک ملک تقریباً، ۲۳۳ هزار پوند است.

اجاره ماهانه در کانادا چقدر است؟ متوسط قیمت اجاره یک آپارتمان با ۲ اتاق خواب در ونکوور ۲۰۰۰ دلار (۱۱۷۹ پوند)، در تورنتو ۲۰۰۰ هزار دلار (۱۳۰۰ پوند)، در مونترال۱۴۰۰ دلار (۷۷۲ پوند) و در اتاوا ۱۲۴۰ دلار (۷۳۱ پوند) است.

اگر بخواهید این قیمت‌ها را با انگلستان مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که اجاره یک منزل دو خوابه در لندن بسیار بیشتر از کانادا است! حدود ۱۷۴۵ پوند، در حالی که در منچستر ۷۰۸ پوند، در بریستول، ۷۹۵ پوند و در بیرمنگام، ۶۴۹ پوند است.

صورت حساب‌های خانگی

وقتی صحبت از آب و برق و صورتحساب‌های خانه می‌شود، حتماً دغدغه اصلی شما احتمالاً گرم کردن خانه در طول زمستان سرد و طولانی و خنک کردن خانه در تابستان است. البته اگر یک آپارتمان اجاره می‌کنید، هزینه گرمایش و آب اغلب شامل اجاره می‌شود.

با تمام موارد باز هم کمتر از انگلستان در کانادا برای صورتحساب‌های خانه هزینه خواهید کرد. اگر ملکی را خریداری می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که قبض برای یک آپارتمان یک خوابه در کانادا حدود ۱۴۵ دلار(۸۴پوند) باشد، در مقابل این مورد در انگلستان ۲۵۰ دلار (۱۴۵ پوند) است.

وقتی صحبت از هزینه‌های اینترنت می‌شود، باید انتظار قیمت‌های رقابتی را داشته باشید این مورد به دلیل تنوع بسته‌های تلفن همراه و اینترنت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. البته اگر در روستا زندگی می‌کنید، سرعت اینترنت شما ممکن است مانند بسیاری از کشور‌ها کمتر باشد.

خرید، غذا خوردن و فعالیت‌های زندگی

از آنجا که بسیاری از محصولات کانادا وارداتی است، خرید غذا و مواد غذایی در کانادا هزینه زیادی خواهد داشت. قیمت مواد غذایی در انگلستان حدود ۱۸ درصد کمتر از کانادا است.

وقتی فعالیت‌های تفریحی و غذا خوردن را در نظر می‌گیرید، باید در حساب و کتاب خود دقیق باشید. به عنوان مثال، قیمت رستوران‌ها در انگلستان ۱۷ درصد بیشتر از کانادا است. این نشان می‌دهد که کسانی که در انگلستان زندگی می‌کنند هنگام تفریح و انتخاب یک رستوران و صرف غذا برایشان هزینه بیشتری نسبت به فردی که در کانادا قصد رفتن به رستوران را دارد خواهد داشت.

وقتی به سینما می‌روید یا سرگرمی‌هایی برای تفریح انتخاب می‌کنید باید هزینه‌های این مورد را نیز در نظر بگیرید. رفتن به سینما در انگلستان حدود ۲۷ درصد گرانتر از کانادا است. خرید لباس و کالا‌های لوکس نیز در انگلستان نیز گران‌تر از کانادا است.

قیمت بنزین در کانادا و انگلستان

به دلیل زمستان‌های طولانی و سرد و وسعت کانادا و شهر‌های وسیع آن، ممکن است به فکر خرید خودرو باشید. خبر خوب این است که قیمت بنزین کانادا کمتر از انگلستان است (حدود ۷۰ پنس در لیتر به جای ۱. ۲۴ پوند در انگلستان). برای دریافت بیمه نامه خودرو باید مجوز رانندگی کانادا را درخواست کنید که این مورد نیز هزینه زیادی خواهد داشت.

با این حال، هیچ مالیات جاده‌ای برای پرداخت وجود ندارد. برخی هزینه‌های غیر منتظره دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در انگلستان نیاز نشود مانند احتمال خرید لاستیک برفی زمستانی.

تفاوت در فرهنگ و سنت‌ها

در حالی که کانادا و انگلستان شباهت‌های زیادی با هم دارند اما تفاوت‌های واضحی بین آن‌ها وجود دارد، که بسیاری از آن‌ها ممکن است با بررسی فرهنگ و سنت مشخص شود.

خوش برخوردی و مهمان نوازی نمونه بارز این امر است، زیرا کانادایی‌ها به دلیل خوش اخلاقی و مهمان نوازی باورنکردنی در سراسر جهان به شهرت رسیده و حتی بالاتر از انگلیسی‌ها قرار گرفته‌اند. در نظرسنجی خوش برخوردترین کشور‌های جهان توسط InterNations، کانادا در بین ۱۰ کشور برتر و انگلستان خارج از ۵۰ کشور برتر قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های اصلی کانادا فضا‌های متنوع و طبیعت زیبا و منحصر به فرد آن است. در واقع کاوش در طبیعت در خارج از منزل در فرهنگ کانادا یک مورد حیاتی است. چنین فرصت‎‌هایی در انگلستان بسیار اندک است و تقریباً با فرصت‎‌های موجود در کانادا قابل مقایسه نیست.

یک تفاوت بزرگ بین کانادا و انگلستان وجود مردم بومی در کانادا است. مردم بومی کانادا ساکنان اصلی این سرزمین، که اغلب به آن‌ها ملل اول، مستیزوس و اینوئیت می‌گویند تقریباً ۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در نتیجه، مردم بومی نقش اساسی در فرهنگ کانادا ایفا می‌کنند و سنت‌های منحصر به فرد خود را دارند.

آنچه کانادا را به مکانی واقعاً منحصر به فرد برای زندگی تبدیل می‌کند فرهنگ محکم فرانسوی آن است و بسیاری از ساکنان این کشور به این زبان بسیار روان صحبت می‌کنند. زبان فرانسوی زبان اصلی ۷. ۲ میلیون کانادایی (حدود ۲۰ درصد از جمعیت) است و اکثر این افراد بومی در کبک زندگی می‌کنند. این مورد تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ کانادایی دارد، به ویژه در مناطقی که تعداد زیادی از فرانسوی زبانان بومی حضور دارند.

بنابراین، بسیاری از آداب و رسوم و سنت‌های فرانسوی را می‌توان در کانادا یافت. این شامل مواردی از جمله آشپزی، تبریک، جشن‌هایی مانند جشنواره فرانسه جدید است که تاریخ اولین ورود اروپاییان را جشن می‌گیرد و شامل لباس‌های مخصوص، هنر‌های زیبا و مسابقات آشپزی است.

غذای کانادا خوشمزه‌تر است یا انگلستان (برای مهاجرت همیشه به مزه‌ها فکر کنید)

غذا‌های یک کشور معمولاً به چشم انداز جغرافیایی آن و حیوانات بومی آن مربوط می‌شود. در انگلستان، احتمالاً غذا‌های تهیه شده از خوک، گوسفند، گوشت گاو و مرغ زیادی خواهید دید.

اما چگونه می‌توان کانادا را با انگلیس در این مورد مقایسه کرد؟

موضوع قابل توجهی که به طرز چشمگیری بر غذا‌های کانادا تأثیر گذاشته است تنوع غذا‌ها در این کشور است که عادات مختلف غذاخوری را به همراه می‌آورد. غذا‌های کانادایی از غرب تا شرق متغیر است و آنچه آن را بسیار خاص می‌کند تنوع آن است. این کشور دومین کشور بزرگ از نظر وسعت زمین است و از سال ۱۸۶۷ میزبان بیش از ۱۷ میلیون مهاجر است.

تنوع غذا از شکل‌گیری تاریخ کشور و همچنین تغذیه تأثیر داشته است.

غذا‌های اصلی و محبوب این کشور فقط مخصوص شهر‌ها و بومیان آن نیست برخی از بهترین غذا‌های چینی، ژاپنی و کره‌ای در این کشور بسیار محبوب و پرطرفدار است و به اندازه غذا‌های بومی شناخته شده است.

سرآشپز‌های کانادایی به طور فزاینده‌ای به دنبال غذا‌های گوشتی و گونه‌های بومی هستند تا در غذا‌های خود استفاده کنند.

ورزش (انگلستان مهد فوتبال)

کانادا و انگلستان هر دو کشور‌های ورزشی هستند و زادگاه برخی از با استعدادترین ستاره‌های ورزشی جهان هستند.

ورزش برای انگلیسی‌ها در آن سوی اقیانوس اطلس یک معامله بزرگ است، از هاکی و کرلینگ گرفته تا لاکراس و راگبی. بررسی وضعیت ورزش در کانادا نشان داد که کانادایی‌ها در سال ۲۰۱۶ به طور منظم ورزش می‌کردند، در حالی که ۸۶ درصد از مردم برای اهداف تفریحی ورزش می‌کردند و ۱۴ درصد در مسابقات شرکت می‌کردند.

هاکی روی یخ بعد از اختراع در این کشور اصلی‌ترین ورزش کانادا معرفی شد. همچنین در سراسر جهان محبوب شده است و درخشان‌ترین استعداد‌های اروپایی برای رقابت در لیگ ملی هاکی به کانادا و ایالات متحده سفر می‌کنند.

فوتبال در انگلستان شباهت‌های زیادی با هاکی در انگلستان دارد. این ورزش محبوب‌ترین ورزش است که آغازش در انگلستان است.

مقایسه کانادا و انگلیس از نظر میزان امنیت (شهر در امن و امان است!)

کانادا به عنوان یکی از ده کشور امن جهان شناخته می‌شود، این مسأله سبب شده تا بسیاری این کشور را برای زندگی خانوادگی مناسب بدانند. از طرفی انگلستان گزارش‌های بسیار زیادی از جرایم خشونت‌آمیز، سرقت‌های هدفمند و قتل و حمله ارائه داده است. این مسأله می‌‎تواند موجب ترس مهاجران برای زندگی در این کشور شود. البته در صورتی که شما شانس یکسان برای پذیرش در هر دو این کشور‌ها را داشته باشید باید بررسی نمایید که هدفتان از مهاجرت چیست؟ درصورتی که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، انگلستان انتخاب مناسب‌تری برای مهاجرت خواهد بود.

بررسی مناظر طبیعی در مقایسه کانادا و انگلیس (زیباییها تمامی ندارد)

کانادا صاحب طولانی‌ترین خط ساحلی جهان است و بیش از یک میلیون دریاچه و رودخانه دارد. پارک‌های ملی و شفقهای شمالی از جمله دیگر جاذبه‌های بصری کانادا هستند.

البته در نظر داشته باشید که انگلستان نیز مناظر فوق‌العاده زیبا و چشم نوازی دارد. کوه‌ها، دره‌های رودخانه‌ای و بنا‌های فوق‌العاده سبب شده است تا انگلستان به یکی از توریستی‌ترین نقاط جهان تبدیل شود.

فرصت‌های شغلی کانادا و انگلیس

در مقایسه کانادا و انگلیس باید گفت فرصت‌های شغلی در هر دو کشور به صورت عالی ارائه می‌شوند اما طیف مشاغل موجود در کانادا گسترده‌تر است.

تا جایی که با اطمینان می‌توان گفت به عنوان یک نیروی متخصص به هیچ عنوان در کانادا بیکار نخواهید ماند. البته باید گفت نرخ بیکاری در کانادا ۷. ۵ درصد است که در مقایسه با نرخ بیکاری ۴. ۸ درصدی انگلستان، آمار خوبی نیست. با اینحال دست شما در کانادا برای انتخاب شغل بازتر خواهد بود.

حرف آخر

نمی‎شود به صورت مطلق درباره‎ی هر پدیده‎ای صحبت کرد و بررسی شرایط کشور‎ها با تجربه و روحیه هر فرد و فرهنگ و خانواده متفاوت است.

روزگار در گذر است و در این چرخش ایام باید بدانیم که زندگی در اصول مفاهیم ساده‎ای دارد که باید ابتدا در درون ما شکل بگیرد و بعد از طریق مهاجرت به دنبال خوشبختی دوید.

مهاجرت تضمین کننده‎ی خوشبختی یا بدبختی انسان‎ها نیست. اما انتخاب اقتصادی دقیق و سازگاری با ارکان‎های فرهنگی یک جامعه باعث می‎‌شود تا شکاف‎های زیادی در روح انسان باقی نماند. برای انتخاب مقصد مهاجرت خود وقت بگذارید و دقیق جوانب امر را بسنجید. دنیای امروز از آنٍ دقیق‎‌ترین‎‌هاست.

یک نظر بگذارید

فهرست مطالب

فهرست
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00