خانه عمومی آینده خودروهای برقی

آینده خودروهای برقی

اخبار تحلیلی / زمان تقریبی مطالعه: پنج دقیقه

آژانس بین‌المللی انرژی از جهش تصاعدی فروش خودروهای برقی در جهان خبر داد و اعلام کرد پارسال ۱۰ میلیون خودرو برقی به فروش رفته است.

بر اساس گزارش این آژانس، سهم خودروهای برقی از کل فروش خودروهای جدید در جهان طی سال گذشته میلادی ۱۴ درصد بوده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ درصد و در سال ۲۰۲۰ کمتر از پنج درصد بود.

آژانس در ادامه گزارش خود می‌افزاید تنها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ فروش خودروهای برقی در جهان ۲۵ درصد رشد داشته و انتظار می‌رود در کل سال جاری این رشد به ۳۵ درصد اوج بگیرد و به ۱۴ میلیون دستگاه برسد که سهمی ۱۸ درصدی در کل فروش خودروهای جدید در جهان خواهد داشت.

این گزارش پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ خودروهای برقی سهمی ۳۵ درصدی در کل فروش خودرو جدید جهان داشته باشند و بزرگترین بازار این خودروها نیز چین، آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید پارسال برخی کشورها نظیر هند، تایلند و اندونزی نیز خرید خودروهای برقی را به شدت افزایش دادند.

بر اساس این گزارش، تا سال ۲۰۲۵ خودروهای برقی باعث صرفه‌جویی در مصرف روزانه ۷ میلیون بشکه نفت در جهان خواهند بود و سالانه ۷۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن کمتری انتشار خواهد یافت.

ایران که با ۷۵۰ میلیون تن انتشار دی‌اکسید کربن، هفتمین منتشر کننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای جهان است، سال‌هاست واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرده است.

همچنین به‌رغم رونمایی نمادین چندین شرکت ایرانی از «خودرو برقی داخلی»، تاکنون هیچ خودرو برقی در کشور وارد بازار نشده است.

رشد خودروهای برقی یکی از راه‌های کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برای مقابله با گرمایش زمین است. اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد برای به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، باید تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید خودروهای برقی ۱۸ برابر نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید خودروهای الکتریکی از یک دهه آینده شتاب خواهد گرفت. با این حال پیمایش کم، سرعت پایین شارژ و قیمت بالا همچنان از مشکلات اصلی توسعه این خودروها خواهند بود. به همین دلیل خودروهای هیبریدی که ترکیبی از خودروهای برقی و بنزینی یا دیزلی هستند به عنوان راه میان‌مدت انتخاب خواهد شد.

منابع: رادیوفردا-خبرگزاری آناتولی

 

یک نظر بگذارید

فهرست
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00